0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: hplp skrivet 30 januari 2007, 19:53:17Ok, jag förstår, finlir med andra ord. "finlir" som säljer. men jag gillar de som fortfarande kan tänka "kylteknik" i dessa tider !Jag har däremot varit inne på att öka kompressorstorleken, öppna strypventilen för att öka flödet och därmed värmeförflyttningen från förångare till kondensor vilket även skulle minska tryckskillnaden och därmed enegibehovet till kompessorn. Men frågan är om hetgastemp räcker till då. ps. akta så du inte får vätskeslag i ditt expriment !med respektfull hälsning. ACE
Ok, jag förstår, finlir med andra ord.
Nu blir jag än mer nyfiken ACE.Har du några bra länkar på s.k DX-system ?Naturligtvis har du rätt om köldbärarrören, ska vara hetgasrör/vätskerör för typen L/L, även om nu en del L/V nu också kör med denna teknik också och har plattvärmeväxlare inomhus, men så är jag ju ny i gården i detta forum. Kan du bena ut hur termen vätskeslag för mig, trodde detta var avhängigt den temp-skala på olika kylmedel under tryck som du skrev om tidigare, har förmodligen missat någon väsentlig detal här.