0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
därför påverkar inte säkringarna så mycket utan det brukar vara vilken förbrukare som är inkopplad på resp säkringom en spis dras på så tar du ut mera effekt och nollpotentialen ökar tills jfb löser ut
oftast är det inte "matningen" som orsakar att jfb löser ut, utan det är överledning mellan nolla och jord
Det enklaste sättet att hitta felet brukar vara att:skruva ur grupp säkringen, lossa utgående (grupp) nolla och mät mellan nolla och jord om du inte har "oändligt" motstånd har du överledning mellan jord och nolla på den gruppen. Det brukar gå bra att hitta felet med en vanlig ohm meter.Gå igenom varje grupp en efter enNär du hittat felet, låt nollan vara oinkopplad och säkring urskruvad tills du åtgärdat felet, då kan du använda det övriga.I övrigt som "tracker" skriver
försökt lokalisera större läckströmmar genom att skruva ur säkringar i centralen för att se när felet försvinner, men jag ser inget speciellt mönster.
vid överledning mellan fas och jord brukar i allmänhet säkringarna gå
Citat från: Ridax skrivet 28 januari 2007, 00:03:03försökt lokalisera större läckströmmar genom att skruva ur säkringar i centralen för att se när felet försvinner, men jag ser inget speciellt mönster.Det var till denna felsökning som jag skrev svar på.han hade redan skruvit ur säkringar för att lokalisera felet och kunde då ej hitta ett mönster, och då menade jag att det inte behövde vara matningen som gjorde att jfb löste ut.det kanske blev lite felformulerat från min sida.