0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det någon som vet vid vilken temepratur som cop blir 1:1 på R410A pumpar?Jag har i dag 2 pumpar som räcker till ca -21 till-23 grader beroende på hur mycket det blåser.Skulle det vara ekonomiskt försvarbart med en 3:e pump?
teoretiskt:har du inga värmeförluster i rören,kompressorn mm ,bör COP 1 bli när du inte kan hämta energi med förångaren längre, dv.s 0 grader K=-273,15 ºC
Fast jag har för mig att jag läst att kylmediet fryser vid -175 ºC, så under det vette fan om det går att köra. Skämt åsido, kokpunkten ska väl va kring -40 ºC, borde det inte va svårt att köra vid lägre temperaturer?
Citat från: j:son skrivet 08 februari 2007, 22:18:42Fast jag har för mig att jag läst att kylmediet fryser vid -175 ºC, så under det vette fan om det går att köra. Skämt åsido, kokpunkten ska väl va kring -40 ºC, borde det inte va svårt att köra vid lägre temperaturer?vilket köldmedium då ? ?lite ungefärliga kokpunkter vid 1 bar(a)R410A=-52.5 ºCR50 =-162 ºCR728 =-196 ºCR732 =-183 ºCmmmvh.ACE
gränsen på dom bra pumparna ligger vid -20 ºC även om det enligt mätningar ger 1,5 i cop så måste den stanna för avfrostning så i verkligheten går gränsen ungefär där,men den är fortfarande bättre än ett vanligt element utan fläkt eftersom den rör om luften