Min Pana He12 (1,5 år gammal) vägrade plötsligt att blåsa på fläktläge 4 och 5. På auto-läget gick fläkten upp en sekund för att sedan gå ner i en sekund och sen upp osv...
Jag tänkte då testa vilken maxtemp den levererade och satte den på 30 gr och fläktläge 5. Fläkten började då blåsa lite grann men efter 5 minuter så började timerlampan lysa. Felkod H19. Slog upp koden i manualen (tyska !!!) och kom fram till att det kan vara fel på fläktmotorn inne eller styrande kretskort. Återställde felet och plötsligt började den fungera som vanligt. Alla fläktlägen fungerar nu. Testar då maxtemperaturen på nytt. Den var 43 gr ( fläktläge 5, 30 gr inställt, -5 gr ute och 20 gr inne). Gjorde samma test i dec -06 och fick då 49 gr som maxtemperatur med samma betingelser. Tycker det borde vara samma utfall.
Både ut- och inne-enheten jobbar mkt tyngre och framförallt ljudligare. Avfrostningarna brukar låta som om någon kokar vatten lite försiktigt, men nu låter det som att den lilla kastrullen är bytt mot ett 10-liters kärl!! Alltså mkt högre ljud.
Har felanmält och får en tekniker på plats i morgon fm.
Vad är era erfarenheter av H19-felet (jo, jag har sökt på forumet!)? Kan det bara försvinna utan att återkomma och är den nedgång i kapacitet jag upplever kopplat till denna felkod?
Kan inte se någon olja på rören, så jag tror inte att jag förlorat gas.