0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har en lite klurig fråga om jag nu lyckas att få min 55 graders tröskel på plattvärme växlaren till att funka ..kommer jag att kunna ladda ner samma enegi mängd som om jag hadde fritt flöde i plattisen
Varför så varmt vatten, när det bara är högtemps värmesystem som behövar nåt över 45-50 grader?
Citat från: humlan57 skrivet 25 januari 2007, 10:57:57Varför så varmt vatten, när det bara är högtemps värmesystem som behövar nåt över 45-50 grader? Man kanske klarar sig med 48 men när man dushat en liten stund har man bara 47 grader och när nästa man ska in i dushen så är det kanske bara 40. Läste en norm som sa att man skulle kunna tappa ut ca 2*5kwh inom en viss tidsperieod med dush-varmt vatten. Det är två fulla badkar.
Hej För att jag har acctanken som elberedare ...dvs det finns inget annat än tanken i huset som tillverkar varm vatten ....jag måste ha ca min 60 grader för att det ska funka å få nog varmt vatten i kranen....Tanken finns på att ansluta en liten 30-50 liters beredare å färdig ställa varmvattnet i den dvs toppvärma det upp till ca 65-70 grader,då får tanken tjäna som förvärmare till den lilla beredaren....å prutta på med 40-99grader Då skulle jag tex kunna köra en berg/ytjord värme Alt LuftVatten i tanken + solfångaren å leva med att tanken alldrig producerar just mer varmt vatten än 50-55 grader då jag toppar allt vatten i den lilla beredarenJag gillar tanken starkt då det kommer att funka klockrent utan strul med olika system som ska trimmas in mot varandra den separata elberedaren har ju en egen termostat som gör det jag vill .....utan att jiddra i hop det i tanken..