0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En annan fråga som vi undrar angående Comfortzone CE-50 är: Tidigare har vi bara haft problem med att det bara varit för kallt på öv. och jag vill även testa denna teori med er. Ce-50 mäter återluften från alla frånluftsdon dvs medeltempen från dessa.Förra veckan när det var varmare ute var det 20gr på den luften men ca 21-22på nedervåningen med golvvärmeslingor (rumstermostater ställda på ca 22gr)och 17-18gr uppe med radiatorer (på max). Enligt luftflödena framräknade ochinställda av ventfirman är den samlade frånluften från bottenvåningen ca 44l/s ochuppe ca 22l/s. Det borde ju innebära att den för kalla luften påövervåningen inte får lika stor inverkan på temperaturmedelvärdet i husetsom nedervåningens dubbla luftmängd. Dvs en för kall och en för varm våning skulle kunna göra att Comfortzone tror att allt är frid och fröjd? I såfall borde man ju ha dubbla givare föråterluften. Eller är jag ute och cyklar och det kanske bara har att göra med att vi har problem med att få upp värme till elementen (se tidigare inlägg).
Jag skulle ta bort utegivarstyrningen från shunten samt ställa alla termostater på max, alt koppla bort strömmen från reglemotorerna på slingorna. Sedan justerar man in varje slinga så att temperaturen blir vad du vill ha i det rummet. Du ska låta CE50 styra temperaturen i huset själv. Om du inte får någon att göra detta är det enkelt själv, men tar lite tid. Köp en IR-termometer på Clas Ohlson för 700 kr. Börja med att justera så att du har samma returtemp på alla slingor och finjustera sedan temperaturen efter behov. Jag gjorde denna procedur och fick bättre komfort och högre cop efter denna justering. Jag har dock golvvärme både uppe och nere och kör utan shunt.
Maba: Jag menar att CE-50 mäter medelvärdet av lufttempen som kommer åter och att medelvärdesberäkningen blir skev om det är mer luftmängd som kommer från den ena våningen. Att jag sedan som kund måste ha dra ner på golvvärmen för att kunna få en dräglig temp på övervåningen tycker jag är konstigt när man köpt ett värme/ventsystem för 80000:-+ installation. Men som Gaaaz skrev verkar det som att flera kunder fått sätta in extra innegivare för att få till det. Men det känns som fel väg att gå med en helt ny produkt. Jag kommer i alla fall att avvakta.