Jag tänkte delge forumet lite info om min värmepump. Jag köpte i höstas en Daikin Minichiller (mellanstorleken EWYQ006 8,6 kW R410A Inverter). Jag hade innan inköpet en Effecta ack på 750 L med dubbla vv-slingor och solslinga samt en Nibe varmvattenberedare på 100 L. Tanken var att skaffa ett lite flexibelt system. Jag började med elpatron, köpte sedan Minichillern. När jag lägger om taket kanske det blir solfångare. När jag inreder klart källaren kanske det blir en vattenmantlad kamin osv. Nåväl, nu gäller det minichillern som jag inte hört så mycket om. Jag valde minichillern eftersom den kunde installeras av mig själv, eftersom jag tror på Daikin som kvalitetsmärke, eftersom den kändes lite mer modern är CTC/Nibe/IVT och eftersom jag redan hade en ack och separat vvb. Jag kör inte pumpen hårdare än vad huset kräver, antingen ställer jag in en temp som "verkar lagom" eller så kan man köra med funktionen väderberoende temp. Som back up har jag en 6 kw elpatron i acken som jag rent manuellt har ställt några grader lägre än den temp som värmepumpen ger (hittills ännu inte behövt elpatronen eftersom jag har en kakelugn som jag eldar i när det är riktigt kallt). Varmvattnet kan jag (via kulventiler) köra antingen bara genom acken, antingen i serie genom ack och vidare in i VVB för spets, eller bara genom VVB (dvs utan ack). Värmen från värmepumpen kan jag köra antingen helt genom acken, antingen delvis genom acken eller inte genom acken alls (jag har två vanliga shuntventiler på båda tillopp och retur från värmepumpen som jag kan ställa gradvis). Nu är det ju så att vintern har varit mild och jag kan inte jämföra vetenskapligt med föregående år då jag bara körde på el. Det enda - helt ovetenskapliga - som jag kan säga är följande. Jag är nöjd med pumpen hittills, väl medvetan om att jag inte har något att direkt jämföra med. Den levererar enligt mina förväntningar. Den är tyst, om det inte är minusgrader så är den löjligt tyst. Klarar att värma huset till 21-22 grader (sthlm, 30-talshus, 1,5 plan om 130 kvm plus källare 70 kvm (delvis upvärmt) helt utan el (eller eldning i kakelugn) ner till ca. -10. Jag tror också att mitt system med att kunna välja att köra värmen direkt mot radiatorerna vid kall väderlek är avgörande. Det blir för "tungt" att köra hela flödet mot 750 L ack när det är kallt, dessutom tar varmvattnet en del på effekten då). Om någon funderat på minichillern eller undrar nåt så ska jag försöka svara, som den "hobbyrörmokare" jag numera är.