Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Liten skillnad mellan Sanyo 123 0ch E9 !  (läst 1543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Liten skillnad mellan Sanyo 123 0ch E9 !
« skrivet: 23 januari 2007, 22:09:30 »
Imorse hade vi - 14 grader, jag vet, inte sÃ¥ mycket om man läser norrlandstrÃ¥darna.  ;D Jag har en Sanyo 123 och en E9CKP5. Mäter utblÃ¥sningstempen och tillförd effekt pÃ¥ bÃ¥da pumparna. BÃ¥da tempmätarna visar samma värde. Imorse förbrukade E9an 1000w inklusive värmekabel(75W), temp pÃ¥ utblÃ¥set lÃ¥g pÃ¥ 40,5 grader. Sanyo 123:an gick pÃ¥ 920W, temp ut pÃ¥ 42 grader. Inte särskilt mycket skillnad. Om man ser till RÃ¥d och Röns test borde det skilja mer. Jag trodde att Sanyon skulle ge mer värme än Panasonicen men det  verkar inte sÃ¥ tycker jag i varje fall. Sanyon inställd pÃ¥ medelfläkt, Panasonic i läge 3. Sanyo börvärde 24 och Pana 23.

/ Niclas

gano

  • Gäst
gano
SV: Liten skillnad mellan Sanyo 123 0ch E9 !
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 23:17:23 »
Med de värden du angav ger Sanyon ca 200 W mer värme samtidigt som den förbrukar något mindre ström. Sanyon har alltså bättre COP.

Men ingen av pumparna går på max, det är först då som skillnaden märks.

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!