Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RAS13: mindre värme efter ett strömavbrott?  (läst 2976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad U137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar min värmepump!
RAS13: mindre värme efter ett strömavbrott?
« skrivet: 23 januari 2007, 20:13:13 »
Hej kära forum!

Jag noterade att min RAS13 från 2005 inte blåser lika varmt efter ett strömavbrott (med "autostart" på), jag ställer in rätt temperatur (24o) och fläktläge (auto) efter strömavbrottet men luften är kallare än vanligt, även efter 8-12 timmar.
Om jag sedan stänger av / sätter på den med fjärren ("reboot" via fjärrkontrollen) är det full fart igen, nästan direkt mycket varmare.

Misstänker att det handlar om liten "bug" i styrsystemet som gör att kompressorn inte går på fullvarv efter en autostart, någon annan som upplever samma problem??
Toshiba RAS13 (2005) + olja/elpanna (2000, vattenburen) i 40-tals villa på 150 kvm (1.5 plan)

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS13: mindre värme efter ett strömavbrott?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2007, 09:08:25 »
Nej inte direkt samma problem, men det kanske vore nåt för mig att testa. Dvs, att slå av och på. Har inte stängt av den sen installationen 061206...

Däremot tyckte jag att pumpen tappade väldigt i effekt när det blev lite kallare ute -12º till -15º. Funderar på flera olika orsaker till det, en kan vara naturlig dvs att gränsen för mitt hus gick där och att man behöver stödvärma då.
Problemet nu är att jag tycker inte att pumpen är sig lik nu vid 0º dvs jämfört med innan köldknäppen. Nu har jag inställt pÃ¥ 22º och fläktläge 3 men fÃ¥r ändÃ¥ inte mer än 21.5º som varmast.  (Det är iofs helt ok innetemp - ska inte klaga pÃ¥ det  Thumbsup ) Tidigare fick vi lätt över 22.5º kanske t o m 23º som varmast vid börvärde pÃ¥ 22º. SÃ¥ vi ställde ner till 20º. Knepigt. Men, jag ska prova ditt tips när jag kommer hem i kväll. Stängde du av pÃ¥ huvudströmbrytaren och väntade i 30 sek eller?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad U137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar min värmepump!
SV: RAS13: mindre värme efter ett strömavbrott?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2007, 19:57:12 »
Hej! Jag stängde av med fjärrkontrollen, väntade max en minut och sedan på igen.
Toshiba RAS13 (2005) + olja/elpanna (2000, vattenburen) i 40-tals villa på 150 kvm (1.5 plan)

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: RAS13: mindre värme efter ett strömavbrott?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2007, 21:28:42 »
Nej inte direkt samma problem, men det kanske vore nåt för mig att testa. Dvs, att slå av och på. Har inte stängt av den sen installationen 061206...

Däremot tyckte jag att pumpen tappade väldigt i effekt när det blev lite kallare ute -12º till -15º. Funderar på flera olika orsaker till det, en kan vara naturlig dvs att gränsen för mitt hus gick där och att man behöver stödvärma då.
Problemet nu är att jag tycker inte att pumpen är sig lik nu vid 0º dvs jämfört med innan köldknäppen. Nu har jag inställt pÃ¥ 22º och fläktläge 3 men fÃ¥r ändÃ¥ inte mer än 21.5º som varmast.  (Det är iofs helt ok innetemp - ska inte klaga pÃ¥ det  Thumbsup ) Tidigare fick vi lätt över 22.5º kanske t o m 23º som varmast vid börvärde pÃ¥ 22º. SÃ¥ vi ställde ner till 20º. Knepigt. Men, jag ska prova ditt tips när jag kommer hem i kväll. Stängde du av pÃ¥ huvudströmbrytaren och väntade i 30 sek eller?

Kylan brukar bita sig kvar i väggarna. Om någon dag är det säkert som tidigare igen.
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 21:30:55 av Panasonic E9 »

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior systemingenjör
SV: RAS13: mindre värme efter ett strömavbrott?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2007, 21:25:01 »
Hej kära forum!

Jag noterade att min RAS13 från 2005 inte blåser lika varmt efter ett strömavbrott (med "autostart" på), jag ställer in rätt temperatur (24o) och fläktläge (auto) efter strömavbrottet men luften är kallare än vanligt, även efter 8-12 timmar.
Om jag sedan stänger av / sätter på den med fjärren ("reboot" via fjärrkontrollen) är det full fart igen, nästan direkt mycket varmare.

Misstänker att det handlar om liten "bug" i styrsystemet som gör att kompressorn inte går på fullvarv efter en autostart, någon annan som upplever samma problem??


Har du sparat inställningarna så den vet vad den ska starta med efter strömavbrottet? Man ska hålla inne reset-knappen några sekunder för att spara de aktuella inställningarna i pumpen själv för att den ska kunna återhämta sig efter avbrottet. Om du inte gjort detta så kan ju pumpen efter att strömmen kommer tillbaka vara inställd på något helt annat än vad din fjärrkontroll visar. Det skulle förklara varför den funkar normalt igen efter att du stängt av och satt på den igen med fjärrkontrollen.

mvh
/Hasse
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: RAS13: mindre värme efter ett strömavbrott?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2007, 11:23:26 »
Automatisk restart etter strømavbrudd : Ser det som en selvfølge at den da starter i den innstillingen som var  nÃ¥r strømbruddet oppsto . Det er ihvertfall ingenting i bruksanvisningen som tilsier noe annet .
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!