0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Av egen erfarenhet tror jag inte att du kan räkna med att den värme hela ditt hus. Jag har 90 + 90 m2. Har en HE9 och en E9Tror du att den klarar av att värma ovanvåningen?
Instämmer med cyber-jedi i v-rummet i linje med hallen tror jag är den optimala lösningen om du vill värma stå stor del av ditt hus som möjligt. Sätter du den som du funderat på så kommer du få varmt i hallen men ingen annan stanns, kastlängden blir mycket kort.
Menar ni att jag ska sätta den såhär http://surl.se/sbt ? Blir man inte stekt då om man har soffan precis där?Vart skulle vara ert andraval för placering?
Jag skulle ha innedelen ovaför dörren. Gillar inte blåsljud vid öronen. Värmen sprider sig åt vänster och höger från väggen mittemot.
Ovan ytterdörren, är inte att föredra även om du bygger en massa värmeförflyttare så få du svårt att transportera den varma luften till hela huset, ett andra allterna tiv är att placera pumpen som cyber sa i matrumet ev. ovan för dörren in till sovrumet så den får så lång kast längd som möjligt. Nackdelen med den placeringen blir att du inte kommer att värma dina två sovrum ett dugg, dels för att det inte går dels för att du vill stänga dörren när du sover så du inte hör fläkten hela tiden.En ev. hörnplacering i matrummet, mot sovrumet skulle ev. också funka, men du skulle nog värma v-rummet sämre då + att innrdelen synns mer.Klart bäst är i v-rummet som du själv ritat in, (i den senare)
Jag skulle sätta den efter golvet i vardagsrummet blåsandes mot hallen.Efter golvet syns den mindre, hörs mindre och du behöver inte köra fläkten lika hårt för att trycka ner den varma luften från taket för att blandas med den svalare vid golvet. (det är ingen hemlighet att varm luft stiger)
Citat från: MangeH skrivet 06 februari 2007, 23:48:06Jag skulle sätta den efter golvet i vardagsrummet blåsandes mot hallen.Efter golvet syns den mindre, hörs mindre och du behöver inte köra fläkten lika hårt för att trycka ner den varma luften från taket för att blandas med den svalare vid golvet. (det är ingen hemlighet att varm luft stiger)Kan man ha möbler (fotölj) framför innedelen då eller förstör man kastlängden då?