Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Partikelfilter
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Partikelfilter (läst 2212 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PerM
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 142
Karma +0/-0
Kön:
PerM
Partikelfilter
«
skrivet:
21 januari 2007, 16:58:26 »
Citera
För att andra inte ska fastna i samma "fälla" som jag så vill jag bara säga följande:
Om du funderar på att rensa partikelfiltret - gör det nu, låt det inte vänta - i mitt fall tog det ett halvår innan jag fick ändan ur vagnen...
I ett nytt system kanske det inte är så noga, men ett äldre system har en del skräp i sig, verkar det som...se bilder:
http://picasaweb.google.se/per.malmberg/20070120Partikelfilter
Pinsamt... :-[
Förhoppningsvis ser inte filtret på kalla sidan lika illa ut, det är betydligt mer svår åtkomligt...baksidan av rören....
Loggat
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE
AndersA
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1376
Karma +1/-0
AndersA
SV: Partikelfilter
«
Svar #1 skrivet:
23 januari 2007, 16:26:04 »
Citera
Hej Per
Det var det värsta jag sett, undrar varför. Du kanske skall byta till ett mmed större filterarea?
Det finns svartrost (magnetit) undrar om det är det du har?
AndersA
Loggat
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål 209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.
PerM
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 142
Karma +0/-0
Kön:
PerM
SV: Partikelfilter
«
Svar #2 skrivet:
23 januari 2007, 16:35:05 »
Citera
Gissningsvis lösgjorde jag en del smust/rost när jag tog loss ett av elementen vid byte av en termostat. Jag minns att vattnet i det elementet var väldigt svart...vattnet i resten av systemet är klart.
Jag ska kolla filtret ikväll igen, förmodligen är det inte mycket skräp i det denna gång....hoppas jag.
Loggat
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Partikelfilter
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 780
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Jisse
TS Comfort AB
JockeHX
jewe
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info