0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har ingen ack-tank ännu, har bara 310:an alltså ingen beradare heller.Plattvärmeväxlare.........som tex.?Lönsam investering som komplement till en fl-vp ?Hur stor Ack-tank ?
Solfångare blir alltid lönsamma....
Citat från: humlan57 skrivet 20 januari 2007, 22:25:52Solfångare blir alltid lönsamma.... Tyvärr har humlan57 fel så som det sett ut hittintills...du kan inte räkna hem investeringen av en solfångaranläggning när du har en Nibe 310 den gör varmvattnen alldeles för billigt Sid 21 i http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2007/Solvarmestod.pdf kan du se att man nettobesparingen med bidrag...man går plus om man har EL (direktverkande med elvvb eller vattenburen värme) eller olja. Med Pellets eller fjärrvärme är nettobesparingen negativ...din värmepump ligger nog i pelletsklassen.MEN är du teknikintresserad och miljömedveten så tycker jag att du skall läsa in dig på ämnet och pilla ihop en anläggning bara för ditt höga nöjes skull...Jag kommer troligen att köpa en 300l vvb med solslinga + solfångare + styrning, vvb:n kommer att ligga i serie med befintlig beredare i min FLVP. Från solberedaren kommer jag att köra 60 ºC in i bef. VP-beredare...klarar solen att hålla uppe tempen får VP vila om inte kommer solvärmen att spetsas med VP.Jag kommer att få bra solutbyte höst/vår/vinter då jag tillåter väldigt låg temp i sol-beredaren. Bara man kommer tillskott någon gång...Ekonomiskt inte en chans Kul hobby
Håller fullständigt med humlan57, så som jag oxå resonerat att gratis är alltid hemåt. Vad jag förstår så är investeringen kompatibel med framtida förändingar i mitt uppvärmningssystem och fortfarande ett gratis tillskott, oberoende vad man väljer för uppvärmningssystem.Nog borde det väl bli ett visst överskott till uppvärmningsvatten oxå ? eller räcker det enbart till varmvatten behovet?Men iaf borde man ju kunna räkna bort varmvatten tillverkningen från vp så att den får värma enbart uppvärmningsvatten.Skall man kanske investera i en ny vp tex Confortzone med färdig solslinga och högre effekt för uppvärmning? , de blir bara fler problem ju mer man funderar Ger solvärmen tillskott hela året eller är det någon månad på året man kan räkna som +-0?
Jag är 100% FÖR solfångare, men man kan inte rakt av påstå att solvärme är det billigaste alternativet. En Nibe 310 gör varmvatten för billigt för att solfångaren skall vara ekonomiskt försvarbar. I övrigt go for it Thumbsupoch så här kan man koppla in det http://www.nibeonline.com/pdf/M10394-1.pdf