Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 310 + solvärme  (läst 12389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Fighter 310 + solvärme
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2007, 10:40:17 »
humlans begeistring f solvärme bottnar i 10 års erfarenhet - mkt intressant.
själv är jag oxå intresserad. Dock har vi billig fjärrvärme som kanske kan anslutas det hus vi ska bygga i år. Fjärrvärmen kostar 2500 fast avg/år och 46 öre /kwh.
Blir det fjärrvärme kan det bli tekniskt svÃ¥rt att kombinera m solfÃ¥ngare antar jag även om jag läst om  möjliga lösningar.
Förresten, 20 tkr låter billigt. De flesta anläggningar jag sett kostar det dubbla om man ska räkna in ack tank. Eller har ngn billigare förslag?

hittade förresten energycabin.com häromdan.  Prislista lät för bra för att vara sann och mkt riktigt sÃ¥ var den i euro...
minsta energycabin kostar ca 200 tkr. enl svensk agent i nyköping.
Då får man 10kw pelletsbrännare m 92% verkngrad, pelletsförråd på 2 ton, ack tank 500 l och 7 kvm solfångare i en liten bod med väggar av lärkträ.
Praktiskt om man vill slippa pannrum i huset.


Nej dÃ¥, 20000 sek är inte alls nÃ¥t orimligt, eller överdrivet billigt. Vakumrör, automatik, plattvärmeväxlare, Ã¥ div rör + isolering, kostar inte mer. Dra sen ifrÃ¥n bidraget, sÃ¥ hamnar Du där. Men det gÃ¥r att fÃ¥ ännu billigare, Ã¥ nÃ¥t övre pristak finns sÃ¥klart inte.... Ã… bra, pÃ¥litlig, Ã¥ hjälpsam säljare, finns omtalad pÃ¥ ett flertal ställen, här inne pÃ¥ forumet  ;) ;D

mvh humlan.

Utloggad Petjon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fighter 310 + solvärme
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2007, 06:50:47 »
Jag har en 310 med solvärme för tappvarmvatten.
Systemet består av Sunmax plana paneler på 3,84kvm, en acktank på 300 liter med solslingor samt ett drivpaket.
Inkopplingen gjorde jag enligt http://www.nibeonline.com/pdf/M10394-1.pdf.
Pga av mina paneler inte sitter så bra ger dom inte så mycket under okt-mars.
Besparingen kan jag inte svara på hur mycket den blir men lite borde det bli.

//Peter
121m2, 2vån, Nibe310P frånluft VP, Panasonic E9CKP och Sharp Nordic Inverter luftvärmepumpar, 3,84m2 Sunmax solpaneler för tappvarmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!