0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det låter väldigt märkligt att den inte ens har haft en högre maxförbrukning.Det betyder att den aldrig frostat av, för vid avfrostning drar den vad den kan. I ditt fall drygt 1300w.Säkert att inte mätaren ballat ur?
Citat från: j:son skrivet 05 februari 2007, 01:07:08Det låter väldigt märkligt att den inte ens har haft en högre maxförbrukning.Det betyder att den aldrig frostat av, för vid avfrostning drar den vad den kan. I ditt fall drygt 1300w.Säkert att inte mätaren ballat ur? OOPS.... det blidde nog lite tokigt.?det skulle bli en sjuhelsikes avfrostning. försökte man köra den pumpen på fullgas utan fläktdrift, skulle den inte må så bra......R.I.P.. nä.. den använder på sin höjd ett par hundra watt.mvh.ACE
av den enkla anledningen att pumpen skulle få vätskeslag tämligen omgående på full effekt utan fläktar. man måste hämta upp så mycket energi i förångaren att hela köldmedieflödet förångas, annars sprutar vätskan rakt igenom förångaren o in i kompressorn=vätskeslag.ingen fläktdrift = väldigt liten energiupptagningsförmåga/inget luftflöde genom förångaren.du får nog kolla den mätaren du har.såvida inte kompressorn knackar som en halvskuren bilmotor vid avfrostning, för då tror jag på att den avfrostar på full effekt. skämt åsido: din mätare visar fel ,du kan inte få nån energiförbrukning utan att plocka ut energi, och utaget är av självklara skäl inte särskilt högt utan fläktdrift. mvh.ACE
Hej Boys!Kollat elmätare å LLvp, körde max på 30c efter en stund gick den på fullt, 1847w.Enligt papperna ska den kunna dra 1840w som max, -3c nu och 22c på pump 21.8c ihuset och den går konstant på 420w.Men vidhåller fortfarande att det går åt 67-69w vid avfrostning.Samma mätare på min Lcd Tv, Tv:n drar 295w lite mindre än pumpen.Men jag vet inte, låter onekligen skumt som jag sa från början.....
Min erfarenhet är att E9 brukar ligga runt 300-400 watt vid avfrostning, samt de större pumparna på lite mer effekt vid avfrostning.mvh .ACE
Citat från: ace skrivet 06 februari 2007, 19:43:58Min erfarenhet är att E9 brukar ligga runt 300-400 watt vid avfrostning, samt de större pumparna på lite mer effekt vid avfrostning.mvh .ACEKollade precis min XE9:a, det är -5 ºC ute och den avfrostade med ca 500 watt på min elmätare..