Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inkoppling acktank via kulvert???  (läst 7158 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bushlake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Guldklimpen
Inkoppling acktank via kulvert???
« skrivet: 19 januari 2007, 23:17:03 »
Jag har min VP i garaget och 50m kulvert till acktanken (750 liter) i huset med golvvärme.
Framledningen går i nuläget in på övre uttaget på tanken och returen nere.
Shunten till golvvärmen tar varmvatten i toppen av tanken.

Finns det något annat/bättre sätt att koppla?
Ska cirk.pumpen vara kopplad så att den stannar när värmepumpen stannar?
Var ska framledningsgivaren sitta?
Kan man köra flytande kondensering med denna koppling, och hur ska man ställa VB-Fram min och VB-Fram max?
Ska man dra upp gradmin mer än 60 med så här pass stor vattenvolym?

Många frågor... Sc:,h
220m2 tvåplans trähus i Piteå med spånisolering byggt 1947
renoverat 1997 80m2 källare, 3-glas, LK golvvärme på båda planen.
Markvärmepump NIBE 1115-10 i garaget (100m2 golvvärme) med 50m PEX-kulvert till huset.
Startade VP'n 2006-12-29 :-)
Före: 40MWh/år Efter:25MWh/år

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30450
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2007, 21:03:26 »
Det ser ut som att framledningsgivaren sitter i acktanken vilket är helt OK för flytande kondensering.

Om interna cirkpumpen bara går tillsammans med kompressorn är det helt OK.

VB fram min ska ställas på <20 ºC och VB fram max på kanske 40 ºC, typ maxtemp till vad golvvärmen klarar utan att det skadar golven och vad som behövs kallaste vinterdag för att hålla huset varmt. Börvärdet på framledningen ska styras av utegivaren.

Såvida temperaturen i källaren är lite kallare så bör du ställa upp shunt 43 på max och låta temperaturen i acktanken styra temperaturen i golvvärmen om du styr acktankens temp med kurvan  i VP:n och inga termostater på golvvärmen, fullt öppet överallt.

Hur många start/stopp per dag har du nu?
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 21:09:50 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bushlake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Guldklimpen
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2007, 23:10:13 »
När det var omkring 0 ºC ute så hade jag ca 4 starter/dygn.
Vid -15 ºC ute (som nu) så går pumpen kontinuerligt, och håller 45-46 ºC i acken.
Detta har fått mig att oroa mig över dimensioneringen av VP:n. :'(
Men då har jag kört med kurvförskjutning 0 och lutning 9, vilket nog är i häftigaste laget. huvuddunk

Ikväll drog jag ner förskjutningen på kurvan till -4, och nu ska jag gå ut igen och minska "VB-fram min" och "VB-fram max".

När när tanken kallnat och pumpen går igång igen verkar det bli ett väldigt fall på tempen i tanken.
Jag gissar att det beror på att kulverten har kallnat, funderar om det skulle kunna undvikas med nån slags rundkörningsventil vid uppstarten. :-\

Eller så tar varmvattnet i tanken bara tvärslut, och VP:n får slita ett tag för att få upp den, i så fall borde det hjälpa att flytta givaren längre ner på tanken så VP:n startar lite tidigare.  Sc:,h

Jag börjar mer och mer tro på det senare...
220m2 tvåplans trähus i Piteå med spånisolering byggt 1947
renoverat 1997 80m2 källare, 3-glas, LK golvvärme på båda planen.
Markvärmepump NIBE 1115-10 i garaget (100m2 golvvärme) med 50m PEX-kulvert till huset.
Startade VP'n 2006-12-29 :-)
Före: 40MWh/år Efter:25MWh/år

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30450
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2007, 13:32:25 »
Du behöver då inte öka på VP-gradmin, snarare tvärt om. Testa med 40 istället och se om det blir bättre, sen skiktar sig vattnet i tanken då VP:n står vilket gör att temperaturen i övre delen av tanken sjunker snabbt då cirkulationen startar. det är möjligt att golvvärmen i garaget också skickar in en massa kallvatten då cirkulationen startar. (Eller sitter det en backventil mellan anslutningarna till garagets golvvärme?)

Hur hög diff VB har du då VP:n går?
Är den lägre än 6-7 ºC så är kanske flödet för högt, ett lägre flöde stör skiktningen mindre och ca 7 ºC diff VB är optimalt för VP:n.

Hur hög temperatur shuntar du ut till golvvärmen?
Kurva 9 låter mycket med golvvärme, är det för att hålla temperaturen uppe i källaren?

Du kommer att få ut mer effekt ur din VP om du kan köra med en lägre kurva.



« Senast ändrad: 22 januari 2007, 13:42:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2007, 16:15:45 »
Du behöver då inte öka på VP-gradmin, snarare tvärt om. Testa med 40 istället och se om det blir bättre, sen skiktar sig vattnet i tanken då VP:n står vilket gör att temperaturen i övre delen av tanken sjunker snabbt då cirkulationen startar. det är möjligt att golvvärmen i garaget också skickar in en massa kallvatten då cirkulationen startar. (Eller sitter det en backventil mellan anslutningarna till garagets golvvärme?)

Hur hög diff VB har du då VP:n går?
Är den lägre än 6-7 ºC så är kanske flödet för högt, ett lägre flöde stör skiktningen mindre och ca 7 ºC diff VB är optimalt för VP:n.

Hur hög temperatur shuntar du ut till golvvärmen?
Kurva 9 låter mycket med golvvärme, är det för att hålla temperaturen uppe i källaren?

Du kommer att få ut mer effekt ur din VP om du kan köra med en lägre kurva.





Detta ser ut som en ritning på fast kondensering tycker jag...
Och då skall man ha följande inställningar:
diff vp 2 grader
mintemp framledning 50
max framledning 50 grader
alltså vpstoppar när temp i framledningsgivaren når 52 grader... start sker vid 48..

Och framledninggivaren sitter då i acktanken..
Värmebärarpumpen kopplas ihop med köldbärarpumpen för att inte störa skiktningen..


Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2007, 16:55:21 »
Tycker nog att det ser ut att funka utmärkt med flytande kondensering.
Men jag skulle nog flytta upp framlednings givaren till övre elpatrons uttaget.
« Senast ändrad: 22 januari 2007, 16:58:03 av overlander »
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2007, 20:21:43 »
Tycker nog att det ser ut att funka utmärkt med flytande kondensering.
Men jag skulle nog flytta upp framlednings givaren till övre elpatrons uttaget.

Det jag undrar över här är vad gör acktanken för nytta den verkar inte innehålla någon beredare?? och en växlare till varmvattnet finns där oxå.. undrar vad detta dockningsalternativ kallas... ska kolla om jag hittar det lite senare..ikväll.

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30450
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2007, 20:51:25 »
Tycker nog att det ser ut att funka utmärkt med flytande kondensering.
Men jag skulle nog flytta upp framlednings givaren till övre elpatrons uttaget.

Det jag undrar över här är vad gör acktanken för nytta den verkar inte innehålla någon beredare?? och en växlare till varmvattnet finns där oxå.. undrar vad detta dockningsalternativ kallas... ska kolla om jag hittar det lite senare..ikväll.



Detta dockningsalternativ är inte ovanligt med golvvärme, fast man brukar ha en växleventil för att värma varmvattnet i en extern VVB och ha VVC på varmvattnet eller skulle varmvattnet förvärmas i en slinga i tanken istället för i en extern värmeväxlare.

Nyttan med acktanken är att gångtiderna blir långa även med golvvärme. Fast 4 starter/dygn vid 0 ºC ute är extremt och tyder på att acktanken är för stor, därav mitt råd att minska på VP-gradmin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2007, 21:10:14 »
En slags förstor volymtank/knäptank
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Bushlake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Guldklimpen
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2007, 22:25:46 »
det är möjligt att golvvärmen i garaget också skickar in en massa kallvatten då cirkulationen startar. (Eller sitter det en backventil mellan anslutningarna till garagets golvvärme?)
Nej det sitter ingen backventil, och alla ventiler är i öppet läge.

Hur hög diff VB har du då VP:n går?
Är den lägre än 6-7 ºC så är kanske flödet för högt, ett lägre flöde stör skiktningen mindre och ca 7 ºC diff VB är optimalt för VP:n.
Jag har dålig koll på VBdiff eftersom jag har kopplat VB-fram på acktanken.

Hur hög temperatur shuntar du ut till golvvärmen?
Kurva 9 låter mycket med golvvärme, är det för att hålla temperaturen uppe i källaren?
Du kommer att få ut mer effekt ur din VP om du kan köra med en lägre kurva.
Nu är det -23 ºC och då behövs det 42 ºC till golvvärmen.
Ja den stod på kurva 9 när jag startade den och jag har inte ändrat...
Vi använder inte källaren annat än som förråd, så jag har inga radiatorer ännu, det är bara acktanken och de än så länge oisolerade rören som värmer.

220m2 tvåplans trähus i Piteå med spånisolering byggt 1947
renoverat 1997 80m2 källare, 3-glas, LK golvvärme på båda planen.
Markvärmepump NIBE 1115-10 i garaget (100m2 golvvärme) med 50m PEX-kulvert till huset.
Startade VP'n 2006-12-29 :-)
Före: 40MWh/år Efter:25MWh/år

Utloggad Bushlake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Guldklimpen
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2007, 22:29:05 »
Tycker nog att det ser ut att funka utmärkt med flytande kondensering.
Men jag skulle nog flytta upp framlednings givaren till övre elpatrons uttaget.

Övre elpatronsuttaget?? Jag har givaren i översta termometerfickan, ca 40cm från toppen.
220m2 tvåplans trähus i Piteå med spånisolering byggt 1947
renoverat 1997 80m2 källare, 3-glas, LK golvvärme på båda planen.
Markvärmepump NIBE 1115-10 i garaget (100m2 golvvärme) med 50m PEX-kulvert till huset.
Startade VP'n 2006-12-29 :-)
Före: 40MWh/år Efter:25MWh/år

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30450
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2007, 22:47:36 »
Nu är det -23 ºC och då behövs det 42 ºC till golvvärmen.
Ja den stod på kurva 9 när jag startade den och jag har inte ändrat...
Vi använder inte källaren annat än som förråd, så jag har inga radiatorer ännu, det är bara acktanken och de än så länge oisolerade rören som värmer.

Kurva 6/0 ger dig 45 graders börvärde i tanken vid -23 ute så ändra till detta. Du har helt klart onödigt hög temp i acktanken, ha aldrig varmare där än vad som behövs till golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2007, 23:06:55 »
Knäppt stor knäpptank.. undrar bara varför? kan inte finnas något bra med detta alls.
Varför inte en VPA så vp kan göra varmvatten stället för att hålla 750 l vatten plus alla golv varma?
Å sen få värma varmvattnet med el..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2007, 11:50:04 »

Övre elpatronsuttaget?? Jag har givaren i översta termometerfickan, ca 40cm från toppen.

På ritningen sitter givaren mitt i tanken.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Bushlake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Guldklimpen
SV: Inkoppling acktank via kulvert???
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2007, 21:48:07 »
Knäppt stor knäpptank.. undrar bara varför? kan inte finnas något bra med detta alls.

Jag fick tag i tanken billigt och visste väl inte bättre...  :-[
Men långa gång/stilleståndstider vid "normal" utetemp borde väl inte vara nån nackdel eller?  Sc:,h
Dessutom skulle det vara nästan omöjligt att elda i pannan utan acktanken.
(Känns bra med backup vid strömavbrott, vi har ett par varje år här ute i obygden)

Varför inte en VPA så vp kan göra varmvatten stället för att hålla 750 l vatten plus alla golv varma?
Å sen få värma varmvattnet med el..

Det kändes som att 50m kulvert var långt för att värma varmvatten. (högre temp=högre förlust)
Elberedaren matas ju med "ackvarmt" vatten, borde väl ge viss besparing med 30-40 ºC på inloppet istället för 5 ºC, eller?
Dessutom har väl plånboken styrt att det inte blev en VPA, men vem vet, du kanske får mig att ändra mig, jag har nämligen inte kopplat ihop VV-biten ännu! ;)

Kurva 6/0 ger dig 45 graders börvärde i tanken vid -23 ute så ändra till detta. Du har helt klart onödigt hög temp i acktanken, ha aldrig varmare där än vad som behövs till golvvärmen.

Precis, jag ska ändra...


Övre elpatronsuttaget?? Jag har givaren i översta termometerfickan, ca 40cm från toppen.

På ritningen sitter givaren mitt i tanken.

Hoppsan, den är felritad! huvuddunk
Provade att flytta ner den i mitten, men flyttade tillbaka.
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 21:52:39 av Bushlake »
220m2 tvåplans trähus i Piteå med spånisolering byggt 1947
renoverat 1997 80m2 källare, 3-glas, LK golvvärme på båda planen.
Markvärmepump NIBE 1115-10 i garaget (100m2 golvvärme) med 50m PEX-kulvert till huset.
Startade VP'n 2006-12-29 :-)
Före: 40MWh/år Efter:25MWh/år

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!