0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du behöver då inte öka på VP-gradmin, snarare tvärt om. Testa med 40 istället och se om det blir bättre, sen skiktar sig vattnet i tanken då VP:n står vilket gör att temperaturen i övre delen av tanken sjunker snabbt då cirkulationen startar. det är möjligt att golvvärmen i garaget också skickar in en massa kallvatten då cirkulationen startar. (Eller sitter det en backventil mellan anslutningarna till garagets golvvärme?)Hur hög diff VB har du då VP:n går? Är den lägre än 6-7 ºC så är kanske flödet för högt, ett lägre flöde stör skiktningen mindre och ca 7 ºC diff VB är optimalt för VP:n.Hur hög temperatur shuntar du ut till golvvärmen?Kurva 9 låter mycket med golvvärme, är det för att hålla temperaturen uppe i källaren?Du kommer att få ut mer effekt ur din VP om du kan köra med en lägre kurva.
Tycker nog att det ser ut att funka utmärkt med flytande kondensering.Men jag skulle nog flytta upp framlednings givaren till övre elpatrons uttaget.
Citat från: overlander skrivet 22 januari 2007, 16:55:21Tycker nog att det ser ut att funka utmärkt med flytande kondensering.Men jag skulle nog flytta upp framlednings givaren till övre elpatrons uttaget.Det jag undrar över här är vad gör acktanken för nytta den verkar inte innehålla någon beredare?? och en växlare till varmvattnet finns där oxå.. undrar vad detta dockningsalternativ kallas... ska kolla om jag hittar det lite senare..ikväll.
det är möjligt att golvvärmen i garaget också skickar in en massa kallvatten då cirkulationen startar. (Eller sitter det en backventil mellan anslutningarna till garagets golvvärme?)
Hur hög diff VB har du då VP:n går? Är den lägre än 6-7 ºC så är kanske flödet för högt, ett lägre flöde stör skiktningen mindre och ca 7 ºC diff VB är optimalt för VP:n.
Hur hög temperatur shuntar du ut till golvvärmen?Kurva 9 låter mycket med golvvärme, är det för att hålla temperaturen uppe i källaren?Du kommer att få ut mer effekt ur din VP om du kan köra med en lägre kurva.
Nu är det -23 ºC och då behövs det 42 ºC till golvvärmen.Ja den stod på kurva 9 när jag startade den och jag har inte ändrat...Vi använder inte källaren annat än som förråd, så jag har inga radiatorer ännu, det är bara acktanken och de än så länge oisolerade rören som värmer.
Övre elpatronsuttaget?? Jag har givaren i översta termometerfickan, ca 40cm från toppen.
Knäppt stor knäpptank.. undrar bara varför? kan inte finnas något bra med detta alls.
Varför inte en VPA så vp kan göra varmvatten stället för att hålla 750 l vatten plus alla golv varma?Å sen få värma varmvattnet med el..
Kurva 6/0 ger dig 45 graders börvärde i tanken vid -23 ute så ändra till detta. Du har helt klart onödigt hög temp i acktanken, ha aldrig varmare där än vad som behövs till golvvärmen.
Citat från: Bushlake skrivet 22 januari 2007, 22:29:05Övre elpatronsuttaget?? Jag har givaren i översta termometerfickan, ca 40cm från toppen.På ritningen sitter givaren mitt i tanken.