Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Detta börjar likna Nordic Air  (läst 7327 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2007, 20:48:31 »
Eftersom Pana med 100% säkerhet vet vad som skrivs här, så borde dom ha gett sig tillkänna å försökt att hjälpa till, eller vad som helst som skulle kunna vara till nytta, för de som drabbats av fel på sina pumpar. Nu verkar inte den viljan finnas, så om jag hade tänkt köpa en Pana maskin, hade jag definitivt ändrat mig fort som fan, efter allt som står om dom, här på forumet....

mvh humlan.





Jag tror panasonic gör så gott dom kan i frågan om deras fel........sen att dom inte vill framföra vad dom gör & inte på detta forum förstår jag också.....

Dom gör som dom vill, men jag vet vad kundkontakt betyder, genom mina tidigare jobb... Å detta ÄR, det sämsta ett företag kan göra. D.v.s att inte visa sina kunder sitt intresse, att måna om dom. Som alla säljare eller företagare vet, gör en missnöjd kund mer skada, än vad 100 nöjda kunder ger bra reklam....

mvh humlan.


Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #16 skrivet: 19 januari 2007, 22:58:35 »
Tittar man runt på forumets olika märken är det enbart Panasonicdelen som har sida upp och sida ner om olika felkoder.

Oroväckande!

Nu är ju Panasonic den största leverantören av LL, men tittar man på antalet trådar och inlägg av folk med problem så är det riktigt illa.

Japantillverkade Panasonicpumpar är nog det man bör satsa på ändå, om man nu nödvändigtvis ska ha en Panasonic.
Något annat verkar ju vara helt uteslutet.

Detta, liksom Nordic Air, ger ju hela LL värmepumpsmarkanden dåligt rykte som är svårt att tvätta bort.


Panasonic är inte så stora. Om man inte tror jorden kretsar kring sverige :)

Daikin och Fujitsu är de största märkena i europa.

En generalagent berätta att de skrattat åt han när han berätta att Panasonic var störst i sverige, typ Kan ni inte bättre.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2007, 11:29:26 »
Vilka är de största märkena på marknader där man har långa köldperioder är mer intressant än vilka som är de största i europa...

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2007, 13:17:17 »
Panasonic tillhör de mest reklammerade produkterna, och det är inget konstigt då de finns i stora mängder på marknaden.

Generellt så kan man sammanfatta följande:

1: lagring fläktmotor innerdel: = HELKASS.
Samma skit sitter i Sharp, Toshiba, Mitsubishi.
Strömvandringar har sönder lagren, och Panasonic skriker en mindre förmögenhet för detta.
I vilken annan branch som helst så hade detta varit rena självmordet.
2: HE-serien: inte helt felfri, mången kretskort har fått bytas.

3: Fick vår första fläktmotor på TE att ljuda i veckan, första bytet.
4: AC robot, mycket småfel på innerdelarna.

5: o.s.v. o.s.v.

Det är väl inget problem i sig, men sättet att ta ansvar på, och hur man hanterar reklamationerna smakar bittert.

Tomas

Jag håller med till 100%
Men jag liksom vpgr köper inte maskinerna inom Sverige och hadde vi gjort det så skulle vi betalat skithöga priser men fått en annan hantering.
Tyvärr är det så med Panasonic att våran hjälp finns inte här utan tvärt om motarbetas av samma företag som välvilligt säljer i ena landet och för att sen vara arroganta i nästa land. 

Jag vet att kinnan och citcop inte får kompressorer utan nya innedelar som saknar kretskort och utefläkt dessa tas från H-16 maskinerna och  flyttas över.
Orättvist som fan och åtgärden beror av hur hårt man drabbats av H-16, Panasonic betalar generalagenterna för alla kostnader, men skiter i småföretag eller sidomportörer dom får vad det landet som dom inköpts i har lidit pga H16.

Eller är det så att dessa företag inte kan hantera ett kompressorbyte? (=inget att skämmas för utan betyder att svenska lagstiftningen kräver accreditering för åtgärden vilket förmodligen varken citcop eller kinnan har)

Jag frågade hur länge jag kan vänta mig att få nya kompressorer på garanti! Svar fram till oktober 2007! 
(= fram till frosten 2007)
Inköpsland Latvia. sammställt med frågan hur många E9 vill du köpa i februari.

Vpgr och andra tänk på detta!
« Senast ändrad: 21 januari 2007, 09:17:47 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2007, 19:35:44 »
Min erfarenhet är att de mest nöjda kunderna får man när någonting gått på tok och man kan hantera detta på ett så bra sätt att kunden är mer nöjd efteråt än om det hade fungerat klanderfritt direkt.
Min erfarenhet är att det alltid handlar om att ta kunden på allvar oavsett hur "knäppa" klagomålen kan vara.

I bland kan kunden inte komepnseras pga av att garanti eller annat inte gäller. I dessa fall gäller det att verkligen ta sig tid att förklara för kunden.
Gör jag inte det så vet jag att jag att det sprids en hel del negativt och som, i de flesta fall, inte är sant.


Jag vågar nog säga att detta gäller alla områden.

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2007, 20:16:00 »
Min erfarenhet är att de mest nöjda kunderna får man när någonting gått på tok och man kan hantera detta på ett så bra sätt att kunden är mer nöjd efteråt än om det hade fungerat klanderfritt direkt.
Min erfarenhet är att det alltid handlar om att ta kunden på allvar oavsett hur "knäppa" klagomålen kan vara.

I bland kan kunden inte komepnseras pga av att garanti eller annat inte gäller. I dessa fall gäller det att verkligen ta sig tid att förklara för kunden.
Gör jag inte det så vet jag att jag att det sprids en hel del negativt och som, i de flesta fall, inte är sant.


Jag vågar nog säga att detta gäller alla områden.



Japp, så är det. Å att det ibland blir en förlust på nån besvärlig kund, det får man se som reklampengar eller goodwill. Herregud så många obetalda support timmar jag har suttit i telefon... Man svär i det tysta, knyter näven i fickan, allt medan man ler å "smörjer" kunden. Lyckas jag då få kunden nöjd, ja då visste jag att det inte stod på, förrän det dök upp nya kunder, rekade av min besvärliga kund. Enkelt!! Men fan så jobbigt ibland  :)

mvh humlan.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2007, 12:45:55 »
Jag tycker det fokuseras för mycket på panasonic när jag köper mina pumpar av en svensk leverantör så lämnar dom mig garanti då är det banne mig deras skyldighet att fixa delarna till mig,om panasonic inte ställer upp skiter jag o kunden i det får dom lösa senare jag vill ha delarna direkt dom får väl slakta nån maskin på lagret i värsta fall  knUp

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2007, 13:08:52 »
Jag tycker det fokuseras för mycket på panasonic när jag köper mina pumpar av en svensk leverantör så lämnar dom mig garanti då är det banne mig deras skyldighet att fixa delarna till mig,om panasonic inte ställer upp skiter jag o kunden i det får dom lösa senare jag vill ha delarna direkt dom får väl slakta nån maskin på lagret i värsta fall  knUp

Kan bara hålla med.
I synnerhet eftersom det är du som tar den direkta "smällen" gentemot kunden kan du kräva att garantier handhas högprioriterat och ev orsaker kan man ta reda på i ett senare läge.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Detta börjar likna Nordic Air
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2007, 20:52:57 »
Panasonic är tyvärr mycket nonchalanta mot både sina leverantörer och kunder. Dom har blivit för stora helt enkelt.

Mina erfarenheter grundar sig på över 20 år inom elektronikbranchen som servicetekniker inom tv, stereo mm.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 875
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!