0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Verkar vara ett bra forum detta. Har lärt mig mycket.Nu till min fråga.Har just köpt en enplansvilla från 1991 med luftburen elvärme. Planlösningen är rätt öppen. Det som jag och min sambo funderar kring är om det lönar sig att sätta in en luft/luft värmepump i detta hus?Om så är fallet, vilka luft/luft värmepumpar rekomenderar ni? Vi vill ha allt installerat då jag är född med tummen mitt i handen.Hoppas nån kan komma med lite bra tips.mvh Mats
Hej igen!Huset är ett välisolerat hus med krypgrund.Vilken värmepump rekomenderas till ett hus i min storlek, dvs 122 kvadrat?mvh Mats
Mina svärföräldrar bor i ett hus med luftburen värme (1 plan, öppen planlösning, runt 100m2). De har installerat en mitsubishi, kan inte specen på den men värmebesparingen är inte "enorm". Tror de gav 20K för pumpen och nu har det visat sig att de sparar ca: 3500/år, deras elräkning var inte så stor. Dock, anta att pumpen håller 10 år, det ger 35000 (om elpriset är konstant, vilket det inte lär vara - ska vi tro på upp?) totalt. Dvs ett överskott på 15000 på insatta 20000... efter skatt. Är i alla fall en bättre placering än bank med en ränta om 3%!? Tror det motsvarar en bankränta om 7-8% före skatt. Men då får ju inte pumpen bråka under dessa 10 år. Alternativet är en placering på börsen som kan ge en högre avkastning, men också en högre risk.