Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Toshiba
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Ljudnivå innerdel RAS-13? pris?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ljudnivå innerdel RAS-13? pris? (läst 3237 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
qune
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
qune
«
skrivet:
18 januari 2007, 11:37:53 »
Citera
Är mycket nära att beställa En RAS-13 nu.
Det ända som jag inte kollat upp är ljudnivån på innerdelen, mer än kollat i alla tester. Men det känns bättre att få höra synpunkter från verkligheten. Var till grannen och lyssnsade på hans nyinstalerade Mitsubishi och den var mycket tyst. Frugan är väldigt noga på den punkten.
Hjälp mig ta ett beslut fort vill ha det här överstökat innan helgen.
Fått pris på 21.000:- ink. el installation låter det rimligt?
Loggat
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
SV: Ljudnivå innerdel RAS-13? pris?
«
Svar #1 skrivet:
18 januari 2007, 12:51:49 »
Citera
Nja, Toshiba är väl inte direkt kända för att gå tyst.
Satsa på en mitsubishi som du vet går tyst, eftersom din "regering" kräver det...
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
qune
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
qune
«
Svar #2 skrivet:
18 januari 2007, 12:54:22 »
Citera
Måste ha en innerdel som inte är mer än 25 cm hög. Då blir Mitsubishi för hög
Loggat
aine72
Expert på värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 202
Karma +0/-0
Kön:
aine72
«
Svar #3 skrivet:
18 januari 2007, 13:16:26 »
Citera
21.000:- var ett bra pris. Jag betalade 19.900:- + elinstallation i elcentralen 1.500:-.
Angående ljudet ska jag inte sticka under stol med att den låter en del. Jag håller med nic2, det är
inte den tystaste LVPn
direkt. Mitsubishin är tystare. Inledningsvis direkt efter installationen var jag väldigt besviken på ljudnivån, men redan efter ett par dygn kändes det bättre. Nu tänker jag inte på att den surrar. Man vänjer sig helt enkelt. Man ska komma ihåg att i de allra flesta fall jämför man den nyinstallerade LVPns ljudnivå med det ljud som fanns innan från den andra uppvärmningskällan dvs inget. Oftast har man ju elradiatorer som inte låter nåt alls mer än möjligen någon knäppning ibland. I den jämförelsen upplever man förstås ljudnivån som väldigt hög. Det beror ju mycket på var man placerar innedelen och hur nära den man befinner sig.
Kanske kan du bli hjälpt av mina erfarenheter från hur vi upplever ljudet i vårt hus, ett 2-planshus med mittmonterat trapphus. Jag har min innedel monterad i trapphuset som gränsar till hallen som gränsar till köket. I köket är vi allt som oftast och där hör vi den knappt alls. Vi hör innedelen främst när vi vistas i hallen nere, trapphuset, allrummet uppe, samt ena sovrummet uppe. I köket, vardags- och TV-rummet nere samt i övriga sovrum uppe hör vi den inte alls. Jag kan inte påstå att vi störs av den speciellt mycket. Hallen och trapphuset är mer "transportsträckor" varför det inte gör så mycket med lite mera ljud där. I allrummet uppe har vi arbetsrum med dator, extra TV mm och där är det alltid en massa andra ljud också. I sovrummet närmast trapphuset har vi vårt sovrum och vi somnar gött av ljudet från innedelen. Störs man är det bara att sätta ner fläkten ett hack.
Min 'regering' krävde också en tyst innedel. Jag minns att jag tyckte att Toshiban var en chansning i det hänseendet och kanske borde ha avstått. Men, Toshiban kändes gedigen på alla andra områden varför jag helt sonika valde den. Hittills har inte 'regeringen' klagat, inte ens inledningsvis, det är i så fall jag...
Vet inte om du blev mera hjälpt av min analys, kanske mest en massa bladder...
Loggat
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.
Micra
Expert på värmepump
Stad/land: Härnösand
Antal inlägg: 459
Karma +1/-1
Kön:
Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
Micra
«
Svar #4 skrivet:
18 januari 2007, 13:35:00 »
Citera
Hej qune,
Toshiban har 5 manuellt inställbara fläktlägen (+ auto..). Om du, i likhet med hur det är för oss, får tillräcklig värme med att köra på läge 1-2-3, -så tycker inte vi att den stör det minsta.
Det förutsätter att du inte placerar innerdelen i de rum ni mest vistas i, t.ex. kök, vardagsrum och sovrum.
Drift i läge 4 eller 5 ger betydligt mer ljud, men jag tror ändå inte att Toshiban låter om mer än något annat jämförbart märke...
Priset är helt OK, -vi gav 23.000 inkl. el-installation.
aine72
Du skriver aldrig "bladder"-inlägg, tvärtom,- jag tycker att det du skriver präglas av sunt förnuft och vettiga synpunkter, och jag läser med stor förtjusning och uppskattning allt klokt du tillför Forumet...!!
Hälsningar
Micra
Loggat
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.
qune
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
qune
«
Svar #5 skrivet:
18 januari 2007, 16:01:39 »
Citera
Har pratat med säljaren/installatören av pumpen.
Han menar på att Toshiban har högre luftflöde på maxfart (655 m3/h) än många andra, därav det höga decibel värdet i testerna. Han jämförde med Sanyos låga decibell värde på 51 och 522 m3/h i luftflöde. Man borde kunna sammanfatta det med att Toshiban kan spruta in mer luft om man vill och då låter det självklart mer, vill man ha ner ljudnivån så kör man inte på max fart, vilket man ändå sällan gör som jag förståt det.
Kom gärna med synpunkter.
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2571
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #6 skrivet:
18 januari 2007, 18:48:48 »
Citera
Korrekt!
Och när du behöver som allra mest värme dvs när det är under -10-15 så kommer den ändå inte att gå på högsta fläkthastigheten.
Loggat
aine72
Expert på värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 202
Karma +0/-0
Kön:
aine72
«
Svar #7 skrivet:
19 januari 2007, 12:42:09 »
Citera
Nej, det är riktigt, man kör noga aldrig på högsta läget. Har provat några gånger för skoj skull men den 'brölar' för bedrövligt då...
Utan, det är nog som Micra var inne på fläkthastigheterna 1-2-3 som gäller. Om jag inte minns fel så har Toshibans autoläge hela 11 olika fläktlägen så där kan det bli lite variation. Men i vårt hus tycker jag inte att autoläget funkar vidare bra. Det blir lätt ett varmt rum i trapphuset och fläkten går ner väldigt lågt i utblåshastighet. Vi har kört på det fasta 2:a fläktläget i stort sett sen installationen gjordes. Då har vi en bra värmespridning.
Micra,
Jag får tacka för de upplyftande och värmande orden! Kan bara säga att det är i stort sett på ordet ömsesidigt.
Loggat
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.
knabbe
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: skåne
Karma +0/-0
Kön:
??
knabbe
«
Svar #8 skrivet:
20 januari 2007, 17:06:15 »
Citera
hello toshiba lovers.
har haft min ras-13 isnart 1 år.
den är monterad i vardagsrum över soffan för optimal spridning i huset.
jag kan bara säga att vi (inkl. regering) har vant oss vid fläktljudet,
kör i läge 3 för det mesta.
enda gången man reagerar på fläkt ljudet är när tv:en stängs och
sängen kallar.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Toshiba
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 711
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Jisse
Psycho Dave
Olle76Nilsson
T Ramsmark
tyke
svenske kocken
Ewald
Heat?
Pumparn96
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info