Jag har en NIBE 360p från 2005 som hamnar i avfrostningsläge väldigt snabbt. Jag har sett att ämnet tagits upp tidigare för andra modeller och förslagen är förmodligen desamma för denna pump. Jag har dubbelkollat filtret i pumpen få att inte det är igenkorkat. Jag har även kollat så att jag har luftflöde i alla mina ventiler så det verkar OK. Även om pumpen är "ny" så är huset byggt 1981 så det kanske är läge att göra rent kanalerna? Behövs verkligen detta, fastnar det så mycket skit i dem så att de begränsar luftflödet? Ventilerna kan jag förstå att de begränsar om de fastnar lite skräp i men kanalerna?
Vad som händer är att förångningstemperaturen sjunker hastigt ner till -10.9 och sedan ställer sig pumpen i avfrostningsläge (förmodligen när den mäter upp temp <= -11.0) och visar den lilla vattendroppen på displayen. Avluftningstemperaturne sjunker till +5.5 och frånluftstempen ligger på 22.5. Jag har pratat med NIBE om problemet och de säger att det förmodligen är för dåligt luftflöde vilket jag även läst mig till i forumet.
Man kan ju ställa in fläkthastighet genom att flytta kablarna på plint 22 (enligt manualen). Mina kablar sitter enligt följande: Vit-1 Grå-6 Brun-8. Där Grå är normalhastighet och Vit är lägre hastighet (I) och Brun är högre hastighet (II). Jag har provat att sätta fläkthastighet II för att öka luftflödet men det har inte hjälpt. Ni andra som har en 360p, hur har ni kopplat era fläktkablar? Är det någon som haft detta problemet och kunnat avhjälpa det med att endast göra rent frånluftskanalerna eller har det varit rengöring inne i pannan som har hjälpt, eller har det varit något annat typ köldmedelsläcka. Jag tror ju inte att det är någon köldmedelsläcka då pumpen är såpass ny men man vet ju aldrig.
/Fredrik