Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D: Riktigt billiga luftvärmepumpar !  (läst 54920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #105 skrivet: 10 maj 2007, 07:24:00 »
En jordvärmepump med R417 som gas kan aldrig vara någon bra pump,det är en ersättningsgas för R22.På sommaren om man använder den i ett kylaggregat funkar det bra men på vintern i en värmepump så tappar man massor i verkningsgrad,har hört siffror på 25-30%.Jag gissar att en sån pump skulle hamna i sverkers soptunna knUp

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #106 skrivet: 10 maj 2007, 11:00:58 »
En jordvärmepump med R417 som gas kan aldrig vara någon bra pump,det är en ersättningsgas för R22.På sommaren om man använder den i ett kylaggregat funkar det bra men på vintern i en värmepump så tappar man massor i verkningsgrad,har hört siffror på 25-30%.Jag gissar att en sån pump skulle hamna i sverkers soptunna knUp

Eftersom jag inte kan nåt om det där, kan jag bara referera till t.ex sånt här: http://www.etech.ie/index_files/page0003.htm

mvh humlan.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
En jordvärmepump med R417 som gas kan aldrig vara någon bra pump,det är en ersättningsgas för R22.På sommaren om man använder den i ett kylaggregat funkar det bra men på vintern i en värmepump så tappar man massor i verkningsgrad,har hört siffror på 25-30%.Jag gissar att en sån pump skulle hamna i sverkers soptunna knUp

Eftersom jag inte kan nåt om det där, kan jag bara referera till t.ex sånt här: http://www.etech.ie/index_files/page0003.htm

mvh humlan.

Jag fattar inte riktigt! är denna pump med R417A?

Jag har sett otaliga maskiner tappa ca 30% vid konvertering till R417A (Iceon 59) och tycker att köldmediet inte alls hör hemma i värmepumpar överhuvudtaget, enda anledningen att använda detta är när det inte är möjligt att konvertera en maskin till köldmedier blandbara med esterolja tex vid stänksmörjda kompressorer.

I vÃ¥ra maskiner finns ett fabrikat som försvunnit för gott "Funai" dessa fylldes med 417 för att uppfylla lagkraven under en tid, i övrigt sÃ¥ rekomenderas dÃ¥ hellre R404A som alternativ dvs när ett oljebyte till esterolja är möjligt. 

Tester har dock utförts som visar på rak motsats till vad jag beskriver, skillnaden är dock att verkningsgraden sjunker 5-10% men cop stiger markant alltså uteffekten minskar i snitt 5-10% upp till 30% men cop skjuter i höjden beroende på lägre strömförbrukning och även kortare avfrostning (där det är intressant)

Kylmontörer som jag själv och tolins ser det kanske ur fel vinkel i och med konverteringar.

Som jag dÃ¥ tänker sÃ¥ behövs större kompressor (dyrare) och kanske grövre rör, men det blir billigare att driva processen  Sc:,h

Här ett exempel!

http://www.eurocooling.com/articlerhodia.htm
« Senast ändrad: 10 maj 2007, 19:59:12 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #108 skrivet: 10 maj 2007, 19:59:46 »
Om Du Bosse läser vad den här firman skriver om R417a så stämmer det väl, med just det Du säger. Alltså vid konvertering från R22 till R417a sjunker effekten, men strömförbrukningen för kompressorn sjuker lika mycket eller mer, så COP bibehålls iaf. Man ser därmed även en ökad livslängd på gamla R22 maskiner, som nåt man får på köpet. Man menar åxå att det här gäller vid konvertering, å att maskiner speciellt utvecklade för R417a är att föredra framför t.ex R410a. Å jag ser heller inget hinder att tillverka nya maskiner med den uteffekt man vill ha, då det tydligen bara är fördelar med R417a, t.ex med smörjningen. Här är en direktlänk till deras resonemang: http://www.eurocooling.com/articlerhodia.htm

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #109 skrivet: 10 maj 2007, 20:07:32 »
hej
det är väl ungefär som med gasol som gas man tappar lite i effekt men kompressorn
drar motsvarande mindre effekt...dvs matar man bara på mer å större kompressor får man ut den effekten man vill ,,å den tar inte mer kräm än en normal maskin...
dessutom så va det väl ochså så att gasolen jobbar ochså med ganska lågt systemtryck
så kompressorn mår bättre


fast jag tror att det vore lika vettigt med r407 gas iomed en berg eller jordvärme pump knappast drabbas av 407ns nackdelar vid köld dom jobbar ju alldrig i 10-20 minus
utan rör sig i temp runt +5 till +-0
fast fasiken vad effektiv 417 gasen va jämmfört med 407

jaja ficar dom cop värdena som dom skrev kan det inte va ett dåligt system....trots 417 gas
« Senast ändrad: 10 maj 2007, 20:12:28 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Fast i praktiken så går kompressorer sönder på löpande band vid dessa konverteringar, visserligen pga att expansionen inte är den samma som på R22 och att ventilen då inte strypits ned men ändå Sc:,h

Jag står själv fast vid att maskinerna får mycket sämre kräm, men om den nu i verkligheten skulle bli bättre av R417 så skulle jag nog inte satsa pengar på den iden, tänder inte på den av gammal missnöjdhet.

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Gasol är toppen tryck stämmer nästan helt med R22 och inte har jag märkt någon effektskillnad heller! uppför sig nästan helt som R22
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
R-407C ca 7% tapp mot R22 även den, kan tappa mer ändå beroende på växlare, och avfrostningen kan spöka då påisningen inte sker lika på batteriet på luftvärmepumpar.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #113 skrivet: 10 maj 2007, 20:38:11 »
Fast i praktiken så går kompressorer sönder på löpande band vid dessa konverteringar, visserligen pga att expansionen inte är den samma som på R22 och att ventilen då inte strypits ned men ändå Sc:,h

Jag står själv fast vid att maskinerna får mycket sämre kräm, men om den nu i verkligheten skulle bli bättre av R417 så skulle jag nog inte satsa pengar på den iden, tänder inte på den av gammal missnöjdhet.

 

Det som gäller nu för dom, är nykonstruerde maskiner speciellt anpassade för R417a å norra Europa. Det länken visar på, är hur testerna är gjorda, å hur det påverkat gamla maskiner/effekt vid konvertering, å resonemang kring gasen.

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #114 skrivet: 10 maj 2007, 20:39:47 »

Jag står själv fast vid att maskinerna får mycket sämre kräm, men om den nu i verkligheten skulle bli bättre av R417 så skulle jag nog inte satsa pengar på den iden, tänder inte på den av gammal missnöjdhet.

De måste väl va när man konverterat till R417? Det blir väl en helt annan sak när man byggt en maskin för R417 som de verkar gjort.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #115 skrivet: 07 juni 2007, 13:50:16 »
hej
jag håller på att dom ska bygga fler gasol pumpar i alla fall ....som gas funkar den super å enda felet e väl att den brinner >:D

är pumpen ok ska det inte va nått problem att köra gasol i den

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #116 skrivet: 08 juni 2007, 09:22:37 »
gasolpump .vad är det ??....  *roflmao*
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #117 skrivet: 07 september 2007, 19:25:17 »
Kinaprylar behöver inte vara dåligt.

Jag har beställt ett komplett badrum för 20 000:- från Kina.

Bubelkar med cd, radio, värmare, telefonsvarare, vattenfall, undervattensbelysning med ljusterapi, 32 munstycken, fjärrkontrollerat fullt ut och motorn är en Whirlpool!
Tvättställ i riktigt porslin och en designad toa.
Möbel i massiv ek (läs massiv, till och med lådbottnar och bakstycken är i massiv ek)
Blandare och spegel samt anslutningar för avlopp.

Finns att köpa i Sverige för ca 120 0000:- men då får du hämta prylarna själv.
Mina bar fraktbolaget in..........

För min del var det inte så svårt att välja. Garantier???
Njae, inga alls!

Men, för det priset kan man gambla lite.
I värsta fall måste man beställa om någon pryl.

Nu, nästan 1 år senare funkar allt kalasbra :)

Nu tror jag inte att detta är direkt överförbart på värmepumpar då klimat och mjukvara lär skilja sig åt en hel del.

Personligen skulle jag inte köpa en "kinapump"
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #118 skrivet: 07 september 2007, 21:16:02 »
Sanyo er Kinapump , Gonzo  *roflmao* *roflmao*
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #119 skrivet: 07 september 2007, 21:20:29 »
Og Panasonic er Malaysia og Japan men viftemotorene er Kina . Toshiba er Japan men viftemotorene der er Panasonic made in China. Mitsubishi Heavy er Thailand osv. osv. osv . Trolig samme dritten alt sammen . Men vi er da stort sett fornøyd med pumpene vÃ¥re , ikke sant.  tomte:: a:gl
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!