0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon som har några allmänna tips att ge innan man demonterar centraltummen och plockar fram lödpastan och stödhylsorna?
Jag tycker dock att du har lite väl liten värmepump för storleken på ditt hus, vet du vilken förbrukning du tidigare haft, total och/eller för enbart värme och tappvarmvatten.
Jag skulle nästan vilja rekomendera va 45-50 W uteffekt på värmepumpen/m2 uppvärmd yta, och radiatorer som ger runt 80W/m2 vid DT 30.
Gjorde samma installation med ca 11500W på mina elraddar och nu ca 14000W på vatten raddarna.Min 1215-7 kör i dag vid -16 ute ut 33 grader.
Jag tycker inte att man skall köpa onödigt stora radiatorer där man inte behöver...Se till att få storleken så lik som möjligt, och på de ställen PC22 radiatorer ger onödigt stor uteffekt sätter du istället in PC21 eller PC11-radiatorer med rätt "yttermått" men med lagom uteffekt. (det brukar bli billigare)Kolla också på priserna när du väljer radiator, ibland kan en större radiator vara billigare bara för att den är mer "standard" än den som är mer "rätt" i uteffekt och i de fallen kan man välja en onödigt stor radiator och sedan strypa flödet.