Hej på mig, jag har fått lite feedback från leverantörerna i fråga, efter att jag ringt upp.
Mecvent Combi kostar 55 000kr inkl moms + ca 1 500kr i frakt.
Nilan Villavärme VP18 kostar 29 500kr + moms. Om man på sommaren vill använda värmen i tilluften för att värma varmvattnet, och om man även vill kyla inneluften i stället för att värma den, så får man lägga till 3 000 + moms. Totalt 40 625kr inkl moms. Till detta kommer dock installationen samt ny rördragning i mitt fall. Killen jag pratade med var hjälpsam och berättade att han skulle leverera en VP18 till ett hus på Hammarö utanför Karlstad den närmsta tiden. Han hade inte namnet på den lokala rörfirman som skulle koppla in pumpen, men skulle skicka denna kontakt till mig. Blir intressant att höra deras kommentarer kring installationen, samt vad deras installation kostade. Ang energieffektivitet menade han att en VP18 producerar 8 000kWh i energivinst på ett år, ca 3 000kWh ventileras bort och att nettovinsten per år därmed blir ca 5 000kWh.
Men om jag väljer den billigare Nilan-pumpen så kommer notan troligtvis att sluta på ca 50-60 000kr och det är en hel del pengar. Jag måste förbättra ventilationen i huset. Det billigaste och enklaste vore att montera en frånluftsfläkt, men då åker det iväg massor med uppvärmd luft till kråkorna. Uppvärmningsmässigt så vore nog en ny L/L-pump det som skulle betala sig snabbast. Jag har visserligen ganska öppen planlösning, men med hjälp av tilluften från en frånluftsvärmepump får jag in värme i rummen även om dörrarna är stängda.
Hmm, det tål att tänkas på detta.