0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror att ace har rätt. Isoleringen är nog viktig.Det enda som jag skulle kunna tänka mej är att strömningsförlusterna tvingar kompressorn att gå lite hårdare, det blir ju förluster i form av ökad drivström och ökad värmeutveckling runt kompressorn i så fall. Det borde också ge ett negativt bidrag till helheten.Själv har jag isolerat runt kompressorn, alla rörkopplingar och hetgasröret.Läser man Parocs rekommendationer för isolering för att förhindra kondens på kalla rör (AC) är de hälften så tjocka som den isolering de föreslår för varma rör. Vanlig AC-twin split är ju framtagen för att förhindra kondens/frost, inte för att förhindra värmeläckage.MVH/GanoGår den inte varm på vår & höst då?? jag provade med att tokisolera en pump en gång den skar vid 10+
Det är just det tråden börjar luta åt som är min fullständiga övertygelse.(tills nån som vet bättre ändrar min uppfattning).1:tryckförlusterna är försumbara om de överhuvudtaget existerar.2: värmeförlusterna är säkert betydande,koppar leder värme bra,så den värme vi tappar genom isoleringen ersätts omedelbart,på bekostnad av tempraturen på insidan.det krävs ganska maffigt med isolering för att isolera bort förlusterna som uppstår i ett kopparrör med 70 ºC på insidan samt -20 ºC på utsidan.så dela om möjligt på rören vid vägg-genomföring samt extraisolera det grova röret(hetgasröret) samt kompletteringsfyll, så tror jag pumpen funkar minst lika bra som en med 2m rör.FIN: effekten är väl lika begränsad i värmedrift ?? det är väl tillverkaren som valt att begränsa den genom att inte köra fläkten i avfrostningsläge ?? om man körde fläkten så skulle man teoretiskt kunna få samma effekt som vid normal drift. men det behövs inte eftersom man inte kör fläkt i utedel heller vid avfrostning. eller???
Tar det längre tid för pumpen att komma upp i tryck efter att ha växlat håll?...japp det gör det alltså måste avfrosningen bli ineffektivare......alltså det tar längre tid innan givaren känner av uppnådd temp.....eller har jag fel nu igen.......nej förresten det händer inte....hehe
2 sekunder hade varit halva "pump" tiden här hemma i sovrummet.....alltså 50 % förlust..... nej det är som du säger kanske ett par sekunders tillägg.....
Intressant tråd, är själv inne på att flyta ute-enheten pga störande ljud.Idag har jag 7m och det skulle nog bli ca 12m, men då skulle 10m dras inomhus, det borde bidra till mindre värmeförlust, eller?MvhCA