0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
*Igångsättning av systemet - Behöver jag någon som godkänner installationen innan Eller hur fungerar det ?
Fackmanamässigt
Nu får jag hem mina grejer vilken dag som helst.Nibe 2020 och VVM300.Installationen ska göras av oss själva men vissa saker måste man ju anlita folk till som t.ex el biten.Så vad ska jag tänka på ?*El - måste kopplas av behörig elektriker.*Anmälan till El-bolaget att jag ska installera det.*Igångsättning av systemet - Behöver jag någon som godkänner installationen innan Eller hur fungerar det ?Något mer att tänka på ?
Saxat ur konsumentbroschyren:"InstallationskontrollEnligt gällande regler skall värmeanläggningen undergåinstallationskontroll innan den tas i bruk. Kontrollen fårendast utföras av person som har kompetens för uppgiftenoch skall dokumenteras. Ovanstående gäller slutnavämesystem. Utbyte av värmepump får ej ske utan förnyadkontroll."Jag tolkar det så att har du själv kompetens för detta så kan du göra det själv.
Eftersom jag missade en enda sak, och dessutom kanske den viktigaste, när jag installerade min värmepump kan jag tipsa dig om detta...Kolla så att du verkligen sätter säkerhetsventilen på inkommande vattenmatning till vvb:n i pannan på rätt sida om beredaren, den skall sitta på kallvattenledningen före tappvattnet går in i varmvattenberedaren men efter backventilen.Inte före backventilen... Då blir det en presumtiv bombAlltså, säkerhetsventil mellan vvb och backventil.Kanske sitter det redan ett färdigt paket där och då är det inget att bekymra sig om, jag tog lite beggade grejer och satte in, så det kunde bli fel och det blev det.Tänk dessutom på att en viss mängd vatten kommer att tryckas ut ur säkerhetsventilen när tappvarmvattnet värms, dra ett rör till avlopp eller se till att du har ett kärl där för att undvika vatten på golvet. Det kan bli nån liter/dygn som mest.
Citat från: Rickard skrivet 16 januari 2007, 20:56:35Eftersom jag missade en enda sak, och dessutom kanske den viktigaste, när jag installerade min värmepump kan jag tipsa dig om detta...Kolla så att du verkligen sätter säkerhetsventilen på inkommande vattenmatning till vvb:n i pannan på rätt sida om beredaren, den skall sitta på kallvattenledningen före tappvattnet går in i varmvattenberedaren men efter backventilen.Inte före backventilen... Då blir det en presumtiv bombAlltså, säkerhetsventil mellan vvb och backventil.Kanske sitter det redan ett färdigt paket där och då är det inget att bekymra sig om, jag tog lite beggade grejer och satte in, så det kunde bli fel och det blev det.Tänk dessutom på att en viss mängd vatten kommer att tryckas ut ur säkerhetsventilen när tappvarmvattnet värms, dra ett rör till avlopp eller se till att du har ett kärl där för att undvika vatten på golvet. Det kan bli nån liter/dygn som mest.Backventil?! Säkerhetsventil finns, med rör och slang till brunn, men en backventil? Nä, det tror jag inte....måste kolla ikväll.
JAg antar att den sitter i den kopplingen man ser på dessa bilder...http://picasaweb.google.se/per.malmberg/20070117Ventil