0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Allt annat än mineralull i närheten av solfångarna är dömt att misslyckas
Citat från: humlan57 skrivet 21 januari 2007, 22:29:11Allt annat än mineralull i närheten av solfångarna är dömt att misslyckasSom du sett har jag gjort en chansning Är ju inte en så extremt lång sträcka jag får fixa om de smälter bort Fyllde systemet förra veckan utan att ha styrutrustning på och lät det vara så över dagen, soligt hade det vart och gått i kok, blir väl förmodligen inte samma våldsamma kokning nu som mitt i sommarn. Dock så var isoleringen oskadd. Armaflex nånting märkt 105 grader.. Jaja den som lever får se om inte annat så är det väl alltid kul att ha något att göra när isoleringen har smält
hej har du hårdlött eller mjuklött allt med gasolen ?
joo det är vanlig vedpane isolerning,dom gråa skumplast rören,tänkte sätta dom från plattisen å in till tanken dvs där tankvattnet går,det ska ju alldrig bli varmare än 100 grader....då börjar ju tanken att koka å det vill jag ju undvika...
på solfängar sidan kommer det att sitta den grövre sorten av isolering dvs den snifix säljer har bara inte hunnit få den än,btw ska man ha säkerhets avstånd i hålen genom väggen dvs tex borra 50 mm så jag rymmer grymmlings isoleringen ,så inte solfångar kretsen ligger mot tex nått trä eller virke om det nu går så varmt...
Ja ville se vad som krävdes för att få min isolering att smälta.. tog gasolbrännarn med svag låga och tog isoleringen närmare och närmare lågan, när den var väldigt nära började den ändra färg och till slut brinna.. men den smälte aldrig.
Det ser inte riktigt ut och beter sig inte alls som min 85-graders isolering. Den ser mer ut som liggunderlag och krymper ihop till ingenting av värme. Armaflex ska vara självslocknande och inte droppa vid brand: http://www.ahlsell.se/upload/Isolering/Ror/af.pdfSka bli spännande att se vad som händer med din isolering närmast panelerna. Själv tänkte jag sätta Armaflex HT 180 ºC på solfångarsidan och Insultube 105 ºC på tanksidan av vvx.mvh
Ska bli spännande att se vad som händer med din isolering närmast panelerna. Själv tänkte jag sätta Armaflex HT 180 ºC på solfångarsidan och Insultube 105 ºC på tanksidan av vvx.mvh