0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har ni räknat ut hur ni ska tryck fylla systemet ? jag funderar på att göra en tryck tank på 5 liter å blåsa in glykolen
Citat från: R407 skrivet 11 januari 2007, 08:22:35har ni räknat ut hur ni ska tryck fylla systemet ? jag funderar på att göra en tryck tank på 5 liter å blåsa in glykolen Ser bra ut det där.Själv skall jag sätta en ballofix med gardenakoppling längst ner i solfångarkretsen, denna skall jag använda vid tömning samt påfyllning.Höjdskillnaden från lägsta och högsta punkt i min anläggning är inte mer än lite drygt 3 meter, så jag hade tänkt mig att bara ansluta en slang (som jag har i höjd med solfångaren) på kopplingen och fylla på den mängd glykol som behövs och sedan ansluter jag bara till vattenkranen och fyller resten med vatten till rätt tryck.
hej finns det nån som vet om man ska korskoppla plattisen på bilderna har har jag kopplat det varma ut till tak å det varma från fångaren på samma sida vet nån av er om det är rätt sätt eller ska jag ha in det kalla från tanken in till det varmaste vatnet från fångaren
menar du köra solfångare på en 20R och en 15R? om det är så du menar så skall du inte göra så då blandar du glykol med tankvatten.. de båda 20R och de båda 15R är varsin krets. (testade genom att blåsa i dem )..Detta är ju om de är svinx grejjer de gäller, vilket ja antar med tanke på styrutrustning m.m.
Är det inte 25R och 20R (1" och 3/4")?
joo det har jag fattat att det e olika system.. jag kör den grövre till fångaren å den mindre till tank....men det går ju ändå att koppla in å ut vatten olika i plattisen.. tex som jag kopplat på bilden....det varma ut till tank längst upp på plattisen å det varma in till plattisen på samma sida det jag undrar om e om ger nått att växla plats på r15 rören dvs kasta om dom så in och ut ur plattisen byter plats
då måste det va rätt---- men försäkerhets skull bifiogas en proffsig flödes ritning