Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solfångar lådan  (läst 18631 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
solfångar lådan
« skrivet: 11 januari 2007, 01:27:41 »
så ser det ut  Sc:,h

ska bara fixa till en glasdörr ur ett stereorack + lite färg  ev ochså en fusk låda på toppen av skåpet så det går ända upp till taket så in å ut rör från fångaren försvinner
« Senast ändrad: 11 januari 2007, 01:29:49 av R407 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solfångar lådan
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2007, 08:07:42 »
Snyggt!
Synd bara att du inte la ut bilden innan jag beställde rördelar för då hade jag kunnat kopiera lite. Speciellt vvx:en hade jag stora problem med att tänka ut hur den skulle placeras men den sitter ju fint där du satt den. Jag tror hela tiden att den är större än vad den är.
Var fyller du på vatten?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar lådan
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2007, 08:22:35 »
tackar =)
jag funderar på att fylla genom evacuerings röret fast det går nog att sätta in en ballofix
lite över allt...

har ni räknat ut hur ni ska tryck fylla systemet ?
jag funderar på att göra en tryck tank på 5 liter  å blåsa in glykolen

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: solfångar lådan
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2007, 08:52:38 »
har ni räknat ut hur ni ska tryck fylla systemet ?
jag funderar på att göra en tryck tank på 5 liter  å blåsa in glykolen

Ser bra ut det där.

Själv skall jag sätta en ballofix med gardenakoppling längst ner i solfångarkretsen, denna skall jag använda vid tömning samt påfyllning.
Höjdskillnaden från lägsta och högsta punkt i min anläggning är inte mer än lite drygt 3 meter, så jag hade tänkt mig att bara ansluta en slang (som jag har i höjd med solfångaren) på kopplingen och fylla på den mängd glykol som behövs och sedan ansluter jag bara till vattenkranen och fyller resten med vatten till rätt tryck.
« Senast ändrad: 11 januari 2007, 08:54:19 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solfångar lådan
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2007, 10:25:09 »
har ni räknat ut hur ni ska tryck fylla systemet ?
jag funderar på att göra en tryck tank på 5 liter  å blåsa in glykolen

Ser bra ut det där.

Själv skall jag sätta en ballofix med gardenakoppling längst ner i solfångarkretsen, denna skall jag använda vid tömning samt påfyllning.
Höjdskillnaden från lägsta och högsta punkt i min anläggning är inte mer än lite drygt 3 meter, så jag hade tänkt mig att bara ansluta en slang (som jag har i höjd med solfångaren) på kopplingen och fylla på den mängd glykol som behövs och sedan ansluter jag bara till vattenkranen och fyller resten med vatten till rätt tryck.
Fylla via övertrycksventilen? Tja, det borde väl gå? Tänkte inte på det.

Själv tänkte jag göra som citactiva via en separat ventil.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar lådan
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2007, 13:45:26 »
hej
finns det nån som vet om man ska korskoppla plattisen

på bilderna har har jag kopplat det varma ut till tak å det varma från fångaren på samma sida vet nån av er om det är rätt sätt eller ska jag ha in det kalla från tanken in till det varmaste vatnet från fångaren

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: solfångar lådan
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2007, 13:48:27 »
menar du köra solfångare på en 20R och en 15R? om det är så du menar så skall du inte göra så då blandar du glykol med tankvatten.. de båda 20R och de båda 15R är varsin krets. (testade genom att blåsa i dem  >:D)..

Detta är ju om de är svinx grejjer de gäller, vilket ja antar med tanke på styrutrustning m.m.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar lådan
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2007, 13:55:46 »
joo det har jag fattat att det e olika system..

jag kör den grövre till fångaren å den mindre till tank....men det går ju ändå att koppla in å ut vatten olika i plattisen..
tex som jag kopplat på bilden....det varma ut till tank längst upp  på plattisen  å det varma in
till plattisen på samma sida
det jag undrar om e om ger nått att växla plats på r15 rören dvs kasta om dom så in och ut ur plattisen byter plats



Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solfångar lådan
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2007, 13:57:53 »
hej
finns det nån som vet om man ska korskoppla plattisen

på bilderna har har jag kopplat det varma ut till tak å det varma från fångaren på samma sida vet nån av er om det är rätt sätt eller ska jag ha in det kalla från tanken in till det varmaste vatnet från fångaren
Vattnet ska strömma åte ena hållet på ena sidan och på motsatt håll på adra sidan (om du förstår hur jag menar).

menar du köra solfångare på en 20R och en 15R? om det är så du menar så skall du inte göra så då blandar du glykol med tankvatten.. de båda 20R och de båda 15R är varsin krets. (testade genom att blåsa i dem  >:D)..

Detta är ju om de är svinx grejjer de gäller, vilket ja antar med tanke på styrutrustning m.m.
Är det inte 25R och 20R (1" och 3/4")?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: solfångar lådan
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2007, 14:09:59 »

Är det inte 25R och 20R (1" och 3/4")?

På den ja fick va de då 15 och 20.

joo det har jag fattat att det e olika system..

jag kör den grövre till fångaren å den mindre till tank....men det går ju ändå att koppla in å ut vatten olika i plattisen..
tex som jag kopplat på bilden....det varma ut till tank längst upp  på plattisen  å det varma in
till plattisen på samma sida
det jag undrar om e om ger nått att växla plats på r15 rören dvs kasta om dom så in och ut ur plattisen byter plats


Ok då förstår ja vad du menar  ::)
Jag undrar om det spelar någon större roll om man inte har väldigt strypt flöde på båda kretsarna, men det mest optimala är nog som professorn säger att de "möter" varann.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångar lådan
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2007, 15:37:42 »
Man kopplar alltid motströms! annar får du ju likavarmt till solfångaren som du får som varmast i acken, och vise versa.
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar lådan
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2007, 16:23:08 »
då måste det va rätt---- Sc:,h

men försäkerhets skull bifiogas en proffsig flödes ritning a:gl

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solfångar lådan
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2007, 18:31:40 »
då måste det va rätt---- Sc:,h

men försäkerhets skull bifiogas en proffsig flödes ritning a:gl

Ja, så måste va' rätt.
Så ska jag koppla iaf.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: solfångar lådan
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2007, 09:29:52 »
En fråga bara, varför har du satt flödesmätaren på solfångarkretsen? Det är väl mer intressant att få ner flödet på tanksidan så det blir nån slags skiktning.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar lådan
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2007, 10:07:24 »
hej
det stod i bruksen att den skulle sitta där,så jag monterade in den enligt bruksanvisningen...

tror det e där det e viktigt att ha rätt flöde.tanken bör ju svälja energin i all fall även om flödena inte stämmer riktigt ...

fast nu e jag ute på svag is =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 268
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!