Hej
Skall få några besök av installatörer till veckan och vill gärna ha era synpunkter på var innedelen kan placeras så att jag kan diskutera detta med installatörerna sedan.
Bifogar en enkel skiss (inte skalenlig, inte speciellt bra, men ändå
).
Huset är ett sutteränghus och marken lutar från höger till vänster på ritningen. Således är huvudingången på övervåningen i markplan och altanutgången på nedervåningen likaså fast en våning lägre. Bra förklaring... Thumbsup
Har ritat ut alla dörrar och fönster så gott jag kunnat. Hoppas att det framgår vad som är vad.
Vi sover på övervåningen längst upp till vänster. Där får det vara något svalare, det gör inte så mycket. Resten av huset vill vi dock värma. Vi tillbringar mest tid i kök/vardagsrum och gillestugan. I gillestugan finns det också flest element så vi hoppas att LVPn kan värma den ytan plus så mycket av det övriga huset som möjligt.
Var kan innedelen placeras för att kunna sprida värmen bäst i huset och inte störa boendemiljön med ljud och drag? Totala ytan är ca 170 kvm.
Pumparna som är aktuella i dagsläget är Toshiba RAS13 och Fujitsu AWYZ14LB Nocria. Efter att ha läst forumet i några månader verkar ägarna till dessa pumpar vara mycket nöjda. Sanyo har jag skippat eftersom jag bor i Norrland och inte gillar att den stänger av vid -20 grader, annars hade en 123a varit aktuell också.
Mina farhågor är dock att jag inte kan få värmen att sprida sig i huset. Som sagt vill vi värma gillstugan och köket och så mycket som möjligt av det övriga. Problemet är att de viktigaste ytorna ligger på olika våningsplan...
Alla tips är välkomna...
EDIT: Ritningen blev dålig, men om man öppnar den syns allt bättre.