0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Fattar inte vad du pratar om... onödig körning vid sol...
Har man otur med en IVT nås inte stopptemp då kan du ligga mycket över börvärdet hur länge som helst utan att den stannar, detta utan nån som helst kompensation!
Då ska jag försöka förklara.Om natten är kall och din pump samlar på sig 1500 gradminuter, så skall dessa betas av.....vare sig det är varmt och soligt på dagen. Hur roligt är det med en värmepump som ger 45° i timtal, när solen ensam kan värma huset?Ditt hus har drabbats av komfortproblem, genom att du har kallt/undertemp på morgonen när du kliver upp samt övertemp på eftermiddagen.Att du är livrädd för att det registreras TS-tid på din pump har jag förstått....men jag ser inte det som ett problem på min pump. Föredrar komfort istället för en nollad TS-räknare. 60 minuter på IVT fungerar utmärkt...vilket ger TS när det behövs.
Nu hänger jag inte med, om tappet plötsligt skulle bli 3 grader klockan 0200 kl så saknas det 900 gradminuter klockan 0700 vart kommer dom 4000-6000 in?
Du skriver"Dessutom om Thermian når 7 grader över börvärdet då nollas alla ev gradminuter direkt från -1500 direkt till +-0. POFF så är dom borta och det blir kompressorstopp DIREKT. (Hyst vp)"Hur går det med kompensation då?
4 000-6 000 gradminuter....oj ojOm man räknar på Thermia Villa 75, som enligt produktbladet har 0,21 l/s nominellt flöde på värmebärararen.4,18 J/s x 3°C x 0,21 l/s = 2,63 kW4000 gradminuter / 3°C = 1333 minuter / 60 = 22 timmar x 2,63 kW = 58 kWhDu menar alltså att pumpen måste producera 58 kWh för att höja rumstempen 1°C i en villa, alternativt 58 kWh mindre och endast tappa 1°C i rumstemp under ett dygn?
Nja, våra pumpar ger max temp så fort dom startar...så de extra 4 000-6 000 gradminutrarna måste betas av med längre kompressortid.
Om vi tittar på några frekventa skribenters 7 kW Nibe-pumpar lång upp i landet, så går de ca: 20 timmar vid -22°C. Det ger 20 tim. x 60 min. x 7°C = 8400 gradminuter.
Jag reviderar dina 4 000-6 000 gradminuter till 200-250 gradminuter.
Exempel 1:Vi antar att det finns två exakt likadana hus som står bredvid varandra, med var sin Thermia Villa 75. Det är -22°C ute och pumparna går på max d.v.s. +50°C på framledningen som i sin tur är 3° under börvärdet. Rumstemperaturen är +20°C men önskad rumstemp är +21°C.I det ena huset finns rumsgivare med rumskomp 3....och det andra huset saknar rumsgivare.Efter en timme har det ena huset 180 gradminuter underskott, och det hus med rumsgivare har 360 gradminuter i underskott.
Exempel 2:Thermia Villa 75 med kurva 40, strålande sol, +5° på utegivaren, +22°C inne, rumbör +21°C, rumkomp 3.Kompressorn kommer att leverera värme, trots att det inte finns ett värmebehov.Dessa exempel visar att gradminuter uträknat från börvärdet, inte är ett mått på energibehov/energimängd.
Dessa exempel visar att gradminuter uträknat från börvärdet, inte är ett mått på energibehov/energimängd.
Det som sker är att tillskottet kommer att aktiveras liiite fortare i huset med rumsgivare. Men nån undertemp att tala om blir det inte och absolut inte på en timme.
Tycker du ska bestämma dig hur gradminutrarna ska räknas. Ena stunden påstår du att.."Gradminuter ackumuleras utifrån skillnaden mellan är och bör värdet för framledningen"och nästa stund skall den räknas mellan +10° och framledningtemperaturen.+10°C....var kommer det ifrån?
Men snälla Bertil...jag håller absolut inte med att börvärdet är energibehovet. Det finns så många faktorer som påverkar värmebehovet t.ex. sol och vind.
Och den energi du tillför huset innan framledningstempen är över 45 grader, räknas alltså inte