Jag hade till för ett tag sedan en fungerande Nibe Fighter 310. Sedan gick föångaren sönder och det enda rimliga reparationsalternativet går på 10-12kkr. Eftersom jag sedan tidigare insett att Fightern inte klarar att värma huset på egen hand, införskaffades det en Ivt Optima 700 för drygt ett år sedan. Den är kopplad på returen från värmeslingan via en 100 liters arbetstank (för att få upp gångtiderna något).
Nu till min fråga:
Fightern har ju en 2kW FLVP som värmer 170 liters tanken genom en slinga. Teoretiskt skulle jag väl kunna koppla denna slinga till min Optima i stället - eller? Genom en växelventil kan Optiman då värma varmvatten (50 grader) direkt till pannan och flytande styra framledningstemperaturen sedan tidigare.
Jag ser dock ett par möjliga praktiska problem med det hela (rätta mig om jag har fel!)
- I slingan är det idag köldmedie. Att ens tänka tanken att tömma det och i stället ploppa i radiatorvatten är helt vansinnigt
- Dimensioneringen i Fightern är gjord för 2kW - inte 7-9kW. Optiman skulle lösa ut direkt eftersom den inte hinner bli av med värmen. Slingan är antingen för kort och inte tillräckligt grov.
- Anslutningarna är dolda djupt inne i tanken och fysiskt kommer det bli svårt att få dit nya rör utan att ta bort massor av isolering och rör o sånt.
För mig är allt ovanstående troligt - men kan någon bekräfta/dementera dem?
Tyckte iaf att det var en intressant tanke!