Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rumstermostater och VP. Tårta på tårta?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Rumstermostater och VP. Tårta på tårta? (läst 2495 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Algen
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Algen
«
skrivet:
08 januari 2007, 09:41:45 »
Citera
Hej!
Är en rookie på området VP och har en grundläggande fråga som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med (har frågat rörmokarn men han kunde inte förklara...)
Jag kommer snart att installera en frånlufts-VP (märke/modell ej bestämt ännu) i nybygge med ingjuten vattengolvärme i betongplattan.
Till var och en av de 7 slingor som finns ingjutna hör en rumstermostat som skall reglera flödet ut i slingorna. I mitt huvud känns detta som lite "tårta på tårta". Är det inte meningen att VP'n reglerar innetempen utan inblandning av ytterligare termostater på golvvärmeslingorna?
Man kan ju göra en "permanent" flödesjustering för de olika slingorna på fördelaren och på så sätt få rätt balans mellan de olika rummen. Om man dessutom sen kopplar på en termostat som vill lägga sig i hur stort flöde som skall ut...
Kommer dessa båda regleringar (rumstermostaterna och VP'ns egen reglering) verkligen att jobba optimalt mot varandra?
//David
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Rumstermostater och VP. Tårta på tårta?
«
Svar #1 skrivet:
08 januari 2007, 11:34:18 »
Citera
Du resonerar helt riktigt, väljer du en FLVP med flytande kondensering (typ Comfortzone) så funkar det riktigt dåligt med termostater på golvvärmen. De FLVP som shuntar ut värmen är inte lika känsliga men de funkar också bättre om de får styra värmen själva.
Det är mycket bättre att som du skriver justera flödet på fördelaren. Thumbsup
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Algen
Nybörjare
Karma +0/-0
Algen
«
Svar #2 skrivet:
08 januari 2007, 12:18:56 »
Citera
OK tack för svaret!
Då min rörmokare är inkörd på NIBE så lutar det mot en Fighter 310. Tycker du att jag kan strunta i att montera rumstermostaterna?
Man spar ju en hel del rördragning och så slipper man ju fula dosor på väggarna.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
08 januari 2007, 12:25:04 »
Citera
Jepp, strunta i golvvärmetermostaterna, det blir bättre utan. Däremot så rekommenderar jag en rumsgivare till VP:n (RT10).
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #4 skrivet:
08 januari 2007, 12:27:20 »
Citera
Lite läsning..
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html
Du är på rätt väg! Skulle du sen ändå vilja styra ett rum med givare på lsingan finns ju trådlösa...
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
KalleT
Expert på värmepump
Stad/land: Halmstad
Antal inlägg: 252
Karma +0/-0
Kön:
KalleT
«
Svar #5 skrivet:
08 januari 2007, 23:29:52 »
Citera
Thumbsup
Jag har tagit bort mina styrdon från fördelaren och slagit ifrån säkringen till styrboxen...stort tack till detta forum
Dock kan dom vara bra att ha om man har stora glaspartier i söder läge för att maxbegränsa soliga dagar.
Tipset om en rumsgivare är bra, det kan nog öka komforten och optimera framledningen ytterligare. Själv kör jag med litet tempunderskott och gör upp en go liten brasa när det börjar kännas lite kyligt
Mitt stora problem nu är att jag har elradiatorer på övervåningen(45m2) och kan därför inte nyttja pumpen 100%, visst den ger bara 2kW men det räcker och blir över än så länge (+5-8 ºC ute, 85m2 in gjuten golvvärme) Elpatron i pumpen blockerad.
PS
Jag har läst på om mina elradiatorer och dom kan enkelt styras "nattsänkas" med ett tid ur om bara elektrikern hade dragit med en tråd till _/- Nu får jag dra i en ny tråd själv (med hjälp av en behörig elektriker alltså
)
Loggat
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.
SkaneErik
Forumet tror att Erik är en
Expert på värmepump
Antal inlägg: 381
Karma +0/-0
SkaneErik
«
Svar #6 skrivet:
09 januari 2007, 16:47:49 »
Citera
iofs får man ingen förlust med nibe 310P, den är lika ineffektiv hela tiden
Jag kör själv den pumpen med termostater på golvslingorna och det fungerar bra, fast det skulle säkert fungera utmärkt med rumsgivare till pumpen också, även om man knappast vinner ekonomiskt på det.
Men jag tycker att du ska kolla in
www.comfortzone.se
, hade jag köpt en ny pump idag hade det blivit en sådan. Niben (och IVT) har låg effekt, dålig styrdator som drar onödigt mycket elpatron. Dessutom använder den sig inte flytande kondensering, vilket ger sämre verkningsgrad.
Visserligen är comfortzone dyrare, men det tror jag man sparar igen, den har inte de nackdelarna jag nämnde med niben...
Loggat
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.
Algen
Nybörjare
Karma +0/-0
Algen
«
Svar #7 skrivet:
10 januari 2007, 14:37:00 »
Citera
Tack för tipset! Ska kolla upp det.
Det verkar ju finnas lite olika skolor och åsikter angående ämnet i denna tråd. Som vanligt alltså...
Tänk vad bra det vor om det fanns en "sanning" b00k
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #8 skrivet:
10 januari 2007, 14:49:13 »
Citera
jag påstår att det finns en sanning
Man får jämnare temp om man har en rumsgivare kopplad till pumpen.
Dessutom är det driftsmässiga fördelar med rumsgivare.
Kurvan kan sänkas och vid sol dras kurvan ned, det sparar energi!
sällan man kan märka både bättre funktion och lägre kostnad i samma produkt!
Sen har man alltid det att
ingen regel utan undantag! Men i 99% av fallen är det stora fördelar!
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1157
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
permard@hotmail.com
Börje__
pathe915
TS Comfort AB
kebj76
slutsteg
tyke
jantijanti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info