Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol  (läst 5844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LAMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« skrivet: 07 januari 2007, 18:31:44 »
Jag har en kombinerad anläggning utan värmeväxlare med både berg och solvärme. Idag använder jag pottaska som värmebärare men den börjar allt fler sluta med pga den korroderande inverkan den har. Har hört mig för och enligt enb del ska propylenglykol fungera för såväl berg som solvärme. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2007, 18:49:36 »
Tjena! jag har propylenglykol i mitt system då jag liksom du kör sol och brine i samma slinga.
Funkar bra för mig,men jag har hört att det finns en rapsolje baserad produkt som man skall kunna använda om man är miljöpartist ^-^och inte vill ha glykol i hålet.
NÃ¥gon som vet mer??
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad LAMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2007, 19:53:56 »
Tjena! jag har propylenglykol i mitt system då jag liksom du kör sol och brine i samma slinga.
Funkar bra för mig,men jag har hört att det finns en rapsolje baserad produkt som man skall kunna använda om man är miljöpartist ^-^och inte vill ha glykol i hålet.
NÃ¥gon som vet mer??
JA det lät ju rätt intressant i och för sig men frågan är då vad är priset på den produkten jämfört med propylenglykolen? Har hört att det får att få tag på propylenglykol på ÖB till priser i klass med Etylenglykol, i så fall mycket intressant.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2007, 20:03:41 »
Hej
Etanol är att föredra vid bergvärme pga dess lägre viskositet. Det går åt mer pumpenergi om man använder glykol. Dock går det inte att använda etanoö vid solvärem pga dess låga kokpunkt.
För min del så har jag glykol i solvärme slingan och etanol i ködbärarkreteen vp. Då måste man ha värmeväxlare emellan.
Som vanligt finns det en fördel så finns det en motsvarande nackdel.


AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad LAMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2007, 20:09:12 »
Hej
Etanol är att föredra vid bergvärme pga dess lägre viskositet. Det går åt mer pumpenergi om man använder glykol. Dock går det inte att använda etanoö vid solvärem pga dess låga kokpunkt.
För min del så har jag glykol i solvärme slingan och etanol i ködbärarkreteen vp. Då måste man ha värmeväxlare emellan.
Som vanligt finns det en fördel så finns det en motsvarande nackdel.


AndersA

Jo det är ju klart att det är optimalt med Etanol i berget och Glykol på taket men det blir ju en värmeväxlare och den kostar ju lite mer med installation och allt än om man bara kör en vätska. Frågan är bara hur mycket bättre är det att köra Etanol/Glykol, tjänar man in slantarna snabbt eller är det en långsiktigt bättre lösning?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2007, 20:27:34 »
kan inte svar apå om det lönar sig. Det beror nog på hur man räknar.

De flesta vp som säljs idag har en kb pump som är avpassad för etanol , den kan då vara nödvändigt att dimesionera upp den vid djupa hål och glykoldrift. Special / dyrt.

Ett annat argument kan vara att det är bra att dela upp systemen , vid eventuella haverier så påverkas bara halva anläggningen.
Men som sagt en extra värmeväxlare blir det. det får vägas av mot högre pumpenergi.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad LAMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2007, 20:40:30 »
kan inte svar apå om det lönar sig. Det beror nog på hur man räknar.

De flesta vp som säljs idag har en kb pump som är avpassad för etanol , den kan då vara nödvändigt att dimesionera upp den vid djupa hål och glykoldrift. Special / dyrt.

Ett annat argument kan vara att det är bra att dela upp systemen , vid eventuella haverier så påverkas bara halva anläggningen.
Men som sagt en extra värmeväxlare blir det. det får vägas av mot högre pumpenergi.

AndersA
Det argumentet om större pump är tillräckligt starkt för att kollas upp ytterligare. Låter riskabelt att köra på en vätska med högre viskositet i så fall. Min pump är installerad 1999, en IVT C5 och pottaskan har rullat runt i systemet sen dess. Läcker lite gör den också så den ska definitivt bytas ut i vår. Har en kontakt som ska börja propylenglykol i ett liknande system nu i dagarna, jag får nog invänta testresultaten innan jag tar något beslut i detta. Men tack för svaren! /Micke

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2007, 08:38:42 »
Dessutom Micke kan du fundera på om det är lämpligt ur tryck synpunkt.
Bergvärmeslang har tryckklass NT6 dvs dden klarar ca 6 bar.
Om jag minns rätt så är säkerhetsventilen i brinekretsen på 3bar.
Däremot är säkerhetsventilen på solslingan på 6bar , jag har hört talas om att man idag´med moderna solfångare går upp till 9 bar.
Anledningen är att moderna solfångare kan vara så effektiva att man kan få en viss kokning varvid trycket stiger.
I ditt fall skulle det kunna innebära att om cirkpumpen stannar för takkretsen så skulle brine kretsen få en för stor tryckökning , låter riskabelt.
Alltså mitt förslag, dela upp kretsarna med värmeväxlare.

Är det någon som vet hur eviheat gör i sin värmepump som är avsedd för att kombinera berg och solvärme? ÖÄr kretsarna där delade?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2007, 09:04:40 »
Kretsarna ligger parallellt och har sådeledes endast ett expansions kärl .
Problemet med kokning finns ju inte då solfångaren går mot hålet
om tanken är full :)
Bifogar en skiss:
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2007, 11:48:46 »
Vid strömavbrott finns ju risken där.

//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2007, 11:53:55 »
Glöm inte Sir Murphy: Kan något gå snett gör det det.
Jordfelsbrytaren går, åskan slår ut elen, grannen gräver av elkablen osv osv.
Att bygga solfÃ¥ngaranläggningar som kräver fungerande cirkpump fär att undvika skador är att be om problem.  *vinkar*

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2007, 12:38:29 »
SolfÃ¥ngaren gick i kok sommras,jag mekade med pumpen glömde slÃ¥ pÃ¥ brytaren.Den tryckte ur sig 2 dl,funkade sedan utan Ã¥tgärd,  (jag slog naturligtvis pÃ¥ strömmen igen)har fortfarande tryck i systemet.Vad kunde ha hänt?? borde jag gjort nÃ¥got mer? /Eddie
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2007, 12:56:28 »
Säkert inget problem med så liten volym under kort tid. Risken är att system med stängd cirkpump under hela dagar och olycklig design kokar ur större volymer med avsevärt högre systemtryck som följd. Högre tryck och Murphy på bästa humör och man vet aldrig var, när eller om det börjar läcka. Antagligen där det är dyrast eller svårast att åtgärda. ;)

Utloggad LAMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Solvärme med Propylenglykol
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2007, 14:25:19 »
Ja Murphy han bor hemma hos mej så han känner jag väl till.
Jag kommer att kolla upp med testanläggningen och se hur allt fortlöper där. Får hoppas på en solig vår så man kan se några resultat.
Men det där med rapsblandningen då är det ingen som vet nåt om den?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!