0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du luftat allla element och kollat så verkligen alla termostater är fullt öppna, jag menar att du tar bort själva termostatdelen och kontrollerar så att "piggen" inte har fastnat.
Smutsfilter som är igensatt på "varma sidan", har du kontrollerat det?
IVT har ju haft en del problem med felvisande tempgivare...När kompressorn står still skall inkommande och utgående vara samma, deltaT 0 grader, har du kollat det?
Du har visst en optima såg jag nu. Du säger att cirk.pumpen är i läge 3 är det den till huset för du har en till som går ut till utedelen, har du den på max också?Det finns inga höjdpunkter som det kan samlas luft i på rören ut?Om dessa är saker är ok så tror jag nästa sak är växelventilen, hur har du det med vv? Samma som innan? Går värmepumpen mycket, nästan 24 timmar om dygnet??
Normalt så sitter det inget partikelfilter i utedelen men en avluftning högst upp på växlaren, tror nu inte detta kan vara felet, utan att troligtvis så måste det var ngt filter som är igensatt. Du har alltså pannan i serie med värmepumpen och sedan till elpannan om jag förstår dig rätt. Du har ett filter mellan pannan och utedelen och det borde ju vara rätt, detta hade du rengjort? Du säger att du rengör filtret 1gång/månad, hur länge har du haft värmepumpen??Smutsen är den så fin att den kan gå igenom filtret eller varför blir du inte av det?Är det en dålig panna??
Citat från: luckyman skrivet 07 januari 2007, 10:53:57Normalt så sitter det inget partikelfilter i utedelen men en avluftning högst upp på växlaren, tror nu inte detta kan vara felet, utan att troligtvis så måste det var ngt filter som är igensatt. Du har alltså pannan i serie med värmepumpen och sedan till elpannan om jag förstår dig rätt. Du har ett filter mellan pannan och utedelen och det borde ju vara rätt, detta hade du rengjort? Du säger att du rengör filtret 1gång/månad, hur länge har du haft värmepumpen??Smutsen är den så fin att den kan gå igenom filtret eller varför blir du inte av det?Är det en dålig panna??Jag tror också att ett filter är igensatt, men var?Jag har haft igång anläggningen ca 1år.När jag luftar mina element är det alltid klart vatten som kommer , men när jag rengör partikelfiltret är det alltid mycket svart smuts som jag avlägsnar, den är nästan som grafit.Har gjort rent partikelfiltert igen detta är bara en vecka sedan förra rengöring och filtret var nästan helt igensatt. Efter rengöring normal delta igen.Men varifrån kommer det svarta smutsen, som täpper till filtret M V HArne