0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kan på ett sätt tycka att det är tilltalande att dra in friskluft i huset. Min erfarenhet av FTX:n är att det gärna blir varmt i huset på sommaren och det kanske beror på att värmeväxlingen sker även då.
Hej! Där jag bor ska dom byta till fjärrvärme, det vi har nu i egna lägenheten är en frånluftvärmepump (nibe100p) och den vet jag suger in luft infrån, friskluften kommer från luftspjäll ovan fönstren från rummen längst ifrån pannan (undertryck då pannan suger luft hela tiden) då är det alltså uppvärmd luft som hela tiden går in i pannan. Med fjärrvärmen så skulle vi ta bort flvp och få en ftx som skulle motsvara flvp men enligt mig så funkar inte den då vårat luftsystem har ventiler vid fönster För att få ftx att funka så är man tvungen att köra systemet baklänges, ta in luft där flvp blåser ut ner i ftx och sen köra ut den där flvp tar in luft och sen ventilerar det ut istället vid ventilerna i fönstren (övertryck). Detta skulle enligt mig fungera dåligt då jag är säker på att ftx kan omöjligt fungera när den suger in -20 grader uteluft, denna ftx skulle motsvara den besparing vi har idag på våra flvp men det kan jag aldrig tro så i vårat fall får vi nog lägga på nästan all besparing på alla flvp till den rörliga priset i fjärrvärme och att byta från undertryck till övertryck kan ju inte vara riktigt bra heller kan jag tro.
För att få ftx att funka så är man tvungen att köra systemet baklänges, ta in luft där flvp blåser ut ner i ftx och sen köra ut den där flvp tar in luft och sen ventilerar det ut istället vid ventilerna i fönstren (övertryck). Detta skulle enligt mig fungera dåligt då jag är säker på att ftx kan omöjligt fungera när den suger in -20 grader uteluft, denna ftx skulle motsvara den besparing vi har idag på våra flvp men det kan jag aldrig tro så i vårat fall får vi nog lägga på nästan all besparing på alla flvp till den rörliga priset i fjärrvärme och att byta från undertryck till övertryck kan ju inte vara riktigt bra heller kan jag tro.