Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motorskydd uppstart, IVT 495 twin  (läst 4271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaupe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Brædstrup/Danmark
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Motorskydd uppstart, IVT 495 twin
« skrivet: 05 januari 2007, 22:41:15 »
Hej
Jag har installerat en 495 twin. Det har tagit några tid å få markslingan kopplat till och provat, så VP'en har kört som el-panna den förste tiden. Sen, nu var jag skulle koppla det hela till, får jag felet "Motorskydd uppstart, Fasfel ?". Jag forsökte först å bytta om på två faser, men det hjälp inte. Sen försökte jag å gå in i I/S-nivån och handköra kompressoren for å se om den virket. När jag mätat på undersidan av motorskyddet var det inga spänning  :( Så kompressoren er nog OK, men varfor får den inga ström när jag handkörer den ? Det er spänning på översidan av kontaktoren. Jag kan se i el-schema att både kontaktoren och motorskyddet har en tryckvakt i styrstöms-kretsen. Kan det var fel tryck nogån stånds ?

Ursäkta min svensk, jag er norsk, bor i Danmark och har köpt min förste VP i Sverige :)


Utloggad Husplanerarna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Motorskydd uppstart, IVT 495 twin
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2007, 23:35:20 »
Samma sak hände oss när de startade upp vår 495'a men för oss hjälpte det med att skifta faserna. Vi fick i och för sig det larmet när kompressorn slog av. Den startade och gick några minuter, sen kom larmet.

Utloggad gaupe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Brædstrup/Danmark
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd uppstart, IVT 495 twin
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2007, 22:25:30 »
Uanset hvilke väg fasene er tilkoplat, så skal kompressoren vel starta när den hankörs från I/S menyn ? Hvis den inte gör det, måste det vel vara noga fel i styrkretsen ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30450
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd uppstart, IVT 495 twin
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2007, 08:26:28 »
Jag antar att du kollat att du har full spänning på alla tre faserna?

Om motorskyddet löst måste väl detta återställas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gaupe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Brædstrup/Danmark
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd uppstart, IVT 495 twin
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2007, 14:39:09 »
Jag antar att du kollat att du har full spänning på alla tre faserna?

Ja  ;)

Om motorskyddet löst måste väl detta återställas?

Har tryckt in "Reset" knappen på denna, men motorskyddet var inte alls aktivt.

For att forklara nogare, se el-schema här (s21):
http://www.autoterm.se/upload/handbocker/AutoTerm%20DuoMax%20Inst_11020.pdf
(AutoTerms Installatörshandledning er identisk med IVT's, men IVT's handledning finns inte på internet  ::)  )

Jag har mätat spänningen mellan kontaktoren och motorskyddet, men här er heller inga spänning, så felet måste vara innan motorskyddet. Det ser ut till att kontaktoren inte får styrström. Det kommer inga ström till A1 på kontaktoren (31) selv om jag handkörar kompressoren från I/S-menyn. Det värsta er att köldbärarpumpen heller inte körar. (Det er inga spänning på ledning 62 från (34)-hjälprelä köldbärarpump till (31)-Kontaktor kompressor)

Det måste vara styrströmmen der inte kopplar till av någon grund ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30450
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd uppstart, IVT 495 twin
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2007, 20:33:40 »
For att forklara nogare, se el-schema här (s21):
http://www.autoterm.se/upload/handbocker/AutoTerm%20DuoMax%20Inst_11020.pdf
(AutoTerms Installatörshandledning er identisk med IVT's, men IVT's handledning finns inte på internet  ::)  )

Jag har mätat spänningen mellan kontaktoren och motorskyddet, men här er heller inga spänning, så felet måste vara innan motorskyddet. Det ser ut till att kontaktoren inte får styrström. Det kommer inga ström till A1 på kontaktoren (31) selv om jag handkörar kompressoren från I/S-menyn. Det värsta er att köldbärarpumpen heller inte körar. (Det er inga spänning på ledning 62 från (34)-hjälprelä köldbärarpump till (31)-Kontaktor kompressor)

Det måste vara styrströmmen der inte kopplar till av någon grund ?

OK!

Om köldbärarpumpen inte heller slår till så kan det väl nästan bara vara (3) Automatsäkring eller (4) Brytare manuell styrning. Brytaren har du väl ställt om så då återstår automatsäkringen. Den hindrar även tillslag av kontaktorn även om du tvångskör i I/S menyn tror jag.

Om automatsäkringen är OK så återstår att ta hem en reparatör tror jag.
« Senast ändrad: 07 januari 2007, 20:36:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-2
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Motorskydd uppstart, IVT 495 twin
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2007, 21:22:05 »
har du skiftat faserna vid kontaktorn ?
det är inkommande faser som ska skiftas !
även om du har skiftat ingående faser så testa och gör det igen.

Utloggad gaupe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Brædstrup/Danmark
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd uppstart, IVT 495 twin
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2007, 00:04:53 »
Jag har hittat felet:
när jag mätat från N på styrstömmen till kontaktor och hjälprelä köldbärarpump, till N i anslutningsplinten så fick jag 230 V (!). Det skulle vara 0 V. Så öppnad jag fläkt-delen av VP'en för att se nogare på fläktkortet: Där häng det några lösa ledningar märkt "Anslut efter fylld brinekrets"  ::)

Det stod det inget om i installatörshandledningen...

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!