0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,För skåjs skull satte jag mig och räknade på FTX-systemet jag installerade hos syrran, (radonsanering). FörutsättningarDe har ett luftflöde på 70 l/s. Aggregatet vi installerade har en temperaturverkningsgrad på ca 80% (även kontrollmätt).Årsmedeltemperatur 6ºCFrånlufttemperatur 20ºCTillufttemperatur 19ºCFrånluftventilationEnergiförbrukning ff-fläkt ca 760 kWh/årVärmeförlust frånluft 9500 kWh/årFTX-aggregat med 80% verkningsgradEnergiförbrukning ff/ff-fläkt ca 1500 kWh/årVärmeförlust frånluft 874 kWh/årFTX aggregatet sparar 8700 kWh/år värme men förbrukar ca 760 kWh/år mer el för extra fläkt, alltså ett "COP" på ca 11,4 jämfört med värmepumpens 3,5.Räknar mean med ett elpris på 1,1 kr/kWh och ett värmepris på 0,35 kr/kWh (värmepump) så ger FTX aggregatet en årlig besparing på 2200 kr/år.En annan intressant iakttagelse är att har man förvärmd tilluft så minskar belastningen på radiatorerna eftersom radiatorerna inte behöver värma ventiationsluften, och man kan köra lägre framledningstemperatur till radiatorerna, höjd verkningsgrad på värmepumpen.Tar man in 70 l/s luft som är -20ºC och som värms till 20 grader så motsvarar det en effekt av 3,3 kW som ska förses från värmepump respektive radiatorer. Har luften passerat värmeåtervinningen med 80% verkningsgrad så kommer effekten som måste värmas med eftervärmare/radiatorer att reduceras till 0,7 kW. Har man en värmepump installerad så kommer den att klara 5-6 ºC lägre utetemperatur innan spetsen går in i en normal villa.(Installerat FTX aggregat har vattenburet eftervärmningsbatteri)PerJ