Jag fick ett tips att jag kunde se vid kopplingar om det hade kommit ut svart "olja" ur rören, för i så fall läcker tydligen kopplingarna gas.
Men jag har inte kunnat se det någon stanns där jag tittat.
Sedan har jag mätt lite annat enligt service manual Sidan 73:
http://www.kaelte-bast.de/dateien/pana/th/sm_cs-e9.12dkew.pdfMätvärden efter 15 & 30 minuters körning med +25 grader inställt:
(Utomhus temperatur = +5 grader)
Intagen luft = 22.2 grader
Uppvärmd luft = 29,5 grader
Strömförbrukning = 2,03A
Enligt felsöknings diagrammet på sidan 73:
Skillnad i temperatur på intagen och utblåst (uppvärmd) luft = Jag har 7 graders skillnad dvs mindre än 14 grader i värme mode.
Hur mycket ström drar värmepumpen = Min drar 2A dvs mindre än vad som är specat på sidan 7 (4A).
Felet har med köldmedlet/kompressorn att göra ej elektroniken.
Om man ser på sidan 74 och enbart tar hänsyn till strömen eftersom att jag ej kan mäta trycket så kan det tydligen vara följande:
- Gas leckage
- Värmeradiatorn bristfällig på utomhus enheten
- Dålig kompressor
När jag gör självdiagnostiken enligt sidan 74 så får jag H98.
Dvs Indoor high pressure protection
- Smutsiga luftfilter Dessa har jag damsugit och rengjort från både utsidan och insidan så de ser riktigt fina ut.
- Luft cirkulationen kortsluten Fläkten fungera fint
Men jag är inte säker på att man skall hänga upp sig för mycket på detta eftersom jag har försökt att nollställa felkoden enligt sidan 75, men det lyckas inte.
Har ni några tips eller fler saker jag kan titta på innan jag anlitar en reparatör?
Hur länge bör en sådan här värmepump hålla? Dvs är det värt att reparera en ca 4.5 år gamal värmepump?
Prisuppgifter:
- Felsökning, tätning av läcka och ny gas ca 2000-2500Kr.
- Byta kompressor. Ca 4000-5000Kr kompressorn får jag på garanti.
- Ny ersättningspump Panasonic E9DKE ca 6500Kr + installation ca 4000Kr dvs ca 10000Kr.