Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia "PROBLEM"  (läst 2977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia "PROBLEM"
« skrivet: 01 januari 2007, 20:40:59 »
Hej och god fortsättning på det nya året till alla medlemmar och gäster!

Jag är sedan knappt två år ägaren till en Thermia Diplomat som jag valde med, mer eller mindre, hjälp av forumet. Nu uppstår driftfrågor som kan rådas här, hoppas jag?

Det är två ”problem” som finns på min värmepump:

1.Marken runt huset sjunker (efter dräneringen av huset) och drar med sig rör som leder brine in i huset och värmepump. Röret flyttades ca 2 cm från värmepumpen (se bilden brine_in.jpg) och drog med sig isolering (och kanske något mer). Nu finns kondens (eller ännu värre sprit) på det oisolerade röret.
Det går att isolera och slippa kondensen men är det normalt att röret rör på sig och hur mycket?
Hur stor är risk att man får haveri och allt brine in i pannrummet eller in i marken?

2.Samma rör som leder brine in i värmepumpen kopplas med en ”knä” till resten av värmepumpen och knän är oisolerad. Det finns mycket kondens på den (se bilden kopplingsknä1.jpg) och kondensen orsakar kondens på botten av varmvattenberedaren och rost.
Är det normalt att man inte isolerar knän eller är det installatörsfusk (eller glömska)?
Har man något tips vad kan göras att man sanerar början av rostskador och vad är det som är rimligt att kräva av installatören? 

Mycket tacksam!
CocoBill
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia "PROBLEM"
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2007, 22:13:36 »
Alla kalla rör skall isoleras ordentligt, det där ser ju inte så trevligt ut även om det förmodligen inte gör nåt om du bara får stopp på fortsatt kondensutfällnad.

Du kan väl slå din installatör en signal, är han schysst kommer han ut och fixar det, men det minsta du borde kunna kräva är att han bjuder på den isolering du behöver.

När det gäller vad som kan hända med de rör som sjunkit och nu "sträcks" vågar jag inte uttala mig.
Men visst kan nåt gå isär om sträckningen blir för stor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia "PROBLEM"
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2007, 10:08:23 »
Jag kontaktade återförsäljaren och de kommer nästa vecka att "fixa" problem. Han sa ingeting om det blir det reklamation eller service. Jag åtekommer med det.
Enligt honom kan anslutningsrör "flytta" på sig ca 4 - 5 cm pga markrörelse utan att händer något.
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Thermia "PROBLEM"
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2007, 12:06:19 »
Du har alltså dränerat runt huset!?
Då skulle jag handgräva upp där rören går in, osså palla upp dom lite. Det sätter sig liite i många år men det mesta kommer första året då tjälen går... Om man nu får nån tjäle?

Ang isoleringen, jag tror det är så från fabrik, i min droppade det också en del. Det ser inge kul ut, men det är mest estetiskt.
Jag har använt tape (armaflex)  på kalla ytor inne i värmepumpen, den är fin.... kolla om han kan lämna kvar lite åt dig!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia "PROBLEM"
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2007, 13:07:39 »
Dräneringen gjorde jag i september 2005 (en hel vinter redan gick) så marken hade lite tid på sig att sjunka. Det var en del handgrävningar runt om och under rör.
Lägsta punkten vid grävningen gick ca 80 cm under rör, men det var en del grus som sattes istället för lera och det sjunker inte så mycket (se bilden). Inga ”rörupphöjningar” gjordes och det visas kanske som fel nu.

Isoleringen inne i VP ska göras av installatören nästa vecka.
Vad är det bästa sättet att ta bort början rost skador? Ska man måla om taket i maskinrummet i VP med Hammarlacken eller räcker det med att ”ta bort” rostfläckar med en oljad trasa eller…?
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Thermia "PROBLEM"
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2007, 13:19:06 »
Ang rosten... den gör inget, men med lite oljefilm blir det inget mer rost... ungefär som all ny plåt, den är fet för att inte rosta.

När vi korsade elledningar med djupa schakt för vatten o avlopp, så stämpade vi under ledningarna ibland, tex med tryckimpr. plank.

Du kan ju handgräva upp och lyfta lednigarna en del, men det sätter sig nog inte nåt märkbart framöver. Så det kanske kan va också, du kan ju fråga inst vad jan tycker.

Har en bekant han fick tom ett veck på ena röret, men hos dig fick det ju sätta sig en del först.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!