Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Beslutsvånda
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Beslutsvånda (läst 1779 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Steelis
Expert på värmepump
Stad/land: Hofors
Antal inlägg: 301
Karma +0/-0
Kön:
Steelis
Beslutsvånda
«
skrivet:
01 januari 2007, 19:47:38 »
Citera
Varför ska det va så himla svårt att bestämma uppvärmning till ett nybyggt ganska lite hus, (70+44) jag har nu suttit här å läst å begrunnat sen i somras men vi har ännu inte bestämt oss för vad vi ska ha
, tur är att vi har ganska mycket kvar innan det är dags för att sätta in värmesystemet innan huset är klart. Detta forum är väldigt bra att läsa och få svar på funderingar men ibland kan det bli för mycket med alla varianter av uppvärmning. Berg/jordvärme verkar ju vara det bästa, L/V fungerar inte under ca -15, L/L billigt att installera, Bergvärme det dyraste att installera, men sen är det ju så att med ett billigare alternativ så kanske ändå man får samma årsförbrukning så det är ju inte lätt. det är säkert flera än jag som känner så....
Kanske skulle vara i det almänna forumet.
Tack för ordet.
//Steelis
Loggat
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
SV: Beslutsvånda
«
Svar #1 skrivet:
01 januari 2007, 20:04:55 »
Citera
Håller med dig, detta är kul och intressant, men som du också nämner så finns det nästan för många varianter.
Vi installerade en luftvärmepump för precis 1 år sedan som komplement till vårt vattenburna system, ved/el -panna.
Fungerar jättebra.
Nu är det bara det att vårt ventilationssystem i huset (FTX) ska bytas ut, likaså kombipannan som det blir eldningsförbud i snart.
Offert på FTX utbyte: 46000kr
Pannan då, vad ska man satsa på...? Ska man strunta i återvinningen på ventilationen (köra enbart frånluft, montera in tilluftsventiler) och satsa dem pengarna i en bergvärmeanläggning i stället, 99000:- inst. och klart, och då är båda sakerna fixade, den utventilerad värmen ersätter man ju med vp:n till 1/4 av kostnaden.
Eller kanske ta offerten för 46000 för att få en optimal ventilation, och sätta in en ren elpanna och förtsätta med luftvärmepumpen.
Eller både ny FTX och bergvärme och betala 150000:-
Ska lägga om lånen i feb, då måste jag/vi bestämt oss....
Det är inte lätt.
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35720
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
01 januari 2007, 22:34:18 »
Citera
I er situation kan jag tycka att ComfortZone borde vara ett ekonomiskt alternativ, begränsat ventilationssystem, hög effekt och energitäckningsgrad, ingen borrning eller markslinga.
Hade det bara funnits möjlighet att ansluta en vakuumsolfångare till den inbyggda acktanken hade den haft alla möjligheter att ge väldig låga årliga kostnader för ventilation, värme och tappvarmvatten.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
«
Svar #3 skrivet:
01 januari 2007, 22:53:27 »
Citera
Har vart inne på CZ, men kostnaden blir nog tyvärr densamma för en sådan lösning som med bergvärme och frånluft, då en del rördragning, avluft etc. tillkommer.
Dessutom blir den placerad vägg i vägg med kök, samt sovrum ovanför, och CZ är ju tydligen ganska högljudd.
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35720
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
01 januari 2007, 22:59:18 »
Citera
Jag har svårt att föstå hur det kan bli det, men har du räknat på det så stämmer det väl säkert i ditt fall, jag tänkte mer på Steelis i detta fall.
Om du Nic2 är av den händiga typen borde det inte kosta mer än 70-80 tusen med friskluftsventiler och allt inräknat, men det är klart, vill du köpa allt färdigt kan det bli dyrt, ombyggnad/borttagning av ventilationsanlägningen, rördragning, montering av VP och friskluftsventiler...
Många av de kostnaderna får du ju dock vad än du väljer, eller?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Beslutsvånda
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 832
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
kWhalp
Josth
Smurfen.
Swedeman
Pdgr
dvolod
krambriw
TS Comfort AB
Heat?
LindeF370
Mike
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info