jag bara hade en tanke med att "trimma"...
om jag ser till att få extra värmetillskott till utedelen, ex via värmekabel på kondensorn, och den är på säg 200 W... när det då är riktigt kallt så borde inte då den hjälpa till att öka effekten på innedelen?
Tex COP vid -20 kanske 1,5 men tillförd värme på 200W borde minst ge 300W i innerdelen?
talar vi om COP 2 eller 2,5 så är det teoretiskt högre...
Ok jag vet att kabeln kommer att ha förluster då den inte klarar av att avge allt i värme men ändå... men jäklar... tänk vad en kupevärmare borde kunna hjälpa...
Om det fungerade så skulle det var en evighetsmaskin och lite till.
Jag vet att det är jättelätt att göra en tankevurpa i processen... man måste se på den som det är dvs en pump.
En värme-pump. Den tar värme ur uteluften(kyler uteluften), transporterar den in i huset, avger värmen i inne-slingan.
Ingen energi "dyker upp" eller multipliceras på vägen utan det är en enkel "flytta värmen" process.
COP påverkas av hur mycket värme som pumpas OCH hur stor tryck/temp skillnad det är på ute-/inne-dels slinga.
Är det svinkallt ute måste mycket gas förångas för att kunna kyla uteluften (egentligen så är det gasen som "värms upp" av uteluften).
Sedan skall mycket gas komprimeras hårt av kompressorn så den blir till jättevarm vätska i innedelens slinga.
COP är ju förhållandet mellan hur mycket värme som pumpas och hur mycket energi det gick åt för att pumpa den mängden värme.
Så fort kompressorn måste bygga upp stort tryck så går det åt mycket ström = lägre COP
Högre gas och vätskeflöden ger även ökat motstånd i rörledningar och så.
Så, för att knyta ihop det för din idé så blir det: dessa 200W extra värme kommer att ge en smula varmare luft. En smula varmare luft kommer att ge liiiite bättre COP. Dock så kommer du inte att få ut ens COP 1 av de tillförda 200W. Det är alltså ingen idé att försöka värma uteluften till uteenheten med direkt-el, däremot om man har naturlig tillgång till spillvärme så är det en annan sak (ex.vis varm frånluft från huset)