0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej finns det att köpa färdiga koaxialväxlare eller kan jag svetsa i hop en egen felet e ju att hmm 410 gas har ju inte lite arbets tryck.....
Citat från: jockefors skrivet 31 december 2006, 15:30:24hej finns det att köpa färdiga koaxialväxlare eller kan jag svetsa i hop en egen felet e ju att hmm 410 gas har ju inte lite arbets tryck.....Själva gasröret kan du ju köra med ett standard kylrör. Specen säger viss minst 0,8mm väggtjocklek. Det yttre röret skall ju bara hålla vattntrycket så det går med ett helt vanligt VVS kopparrör.
hej et är väl volymen i värme växlaren som e kritisk ? går det att mäta volymen i rören på min inerdel å bygga en som har ungeför liknande volym ..säg att dom små rören rymmer 0,5 liter vatten då bör det ju gå göra en koaxial kyl med samma mängd ??fast det går att lösa problemet med att plattisarna fryser ,,,,glykolrätta mig om jag har fel,det här kan jag noll om ...lättast vore om man fick veta att jag skulle ha hafft 4m 12mm koppar rör i spiral i tanken tror en koppar slinga e svär å få till å frysa speciellt då det är 500 l 50 ºC vatten i tanken
Hejsom sagt har jeg kjørt min alfalaval CB52 plattvärme växlare sammen med 18000 btu LL pumpe i to år med avriminger uten problemer. diskuterte med en spesialist og han påsto at denne växlareren kan klare en pump på ca 8-9 kW uten problemer