Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Självdrag  (läst 13686 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Självdrag
« skrivet: 30 december 2006, 10:18:41 »
Hur mycket "ska det dra" för att man ska ha ett fungerande självdragssytem?

I vårt hus var det tidigare självdrag. Sedan har man installerat mekanisk frånluft istället (fläkt på skorstenen, tilluftsventiler i samtliga rum förutom våtutrymmen).

Huset har aldrig varit uppvärmt med ngn form av eldning.

Min fundering nu är hur man vet om vi har tillräckligt självdrag eller inte om fläkten är avstäng. Har hört att vissa fläktar helt blockerar självdraget?

Kan man testa med ett hårstrå vid ventilerna? Eller måste man klättra upp på taket (vill gärna undvika det)?
« Senast ändrad: 04 januari 2007, 00:05:07 av Rickard »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Sjävdrag
« Svar #1 skrivet: 30 december 2006, 12:03:12 »
Ett säkert tecken på dålig ventilation är imma på fönstren vid kyla ute...
osså kvarstående imma i badrummet efter duschning... lite imma på tex badrumsspegeln direkt efter duschning är ok, men det ska försvinna rätt snabbt.

Sen kan det va idé att kolla att luften har fri passage in till badrummet. Det sker via "luftad" tröskel (helt enkelt otät) eller "överluft" (urfräsning i dörrkarmens översida. Har man inte det blir särskilt självdrag effektivt hindrat vid stängd dörr.

Har man bra drag i en ventil ska att papper sugas fast, men vid självdrag lossnar det snabbt. det kan va ok ändå.

Men sommartid funkar inte självdrag, det bygger ju på att utettempen är lägre än inne!
Varm luft är lättare än kall luft, det skapar vad vi kallar en skorstenverkan, den varma luften vill uppåt.

Sagt av en som har självdrag i huset.  Kan säga att jag lämnar dörren öppen ett tag efter en dusch, med kallt vinterklimat som vi normalt har här uppe så är det oftast för torrt inomhus. Så lite fukt till lägenheten gör ingen skada.

Men som du själv antyder har du en fläkt på skorstenen är det lugnast att använda den, om det ger problem kan man överväga att stänga av den vid svinkyla. om det nu tex drar kallt!?
Det kan å andra sidan bli problem när man vill återtstarta den igen, rackarn kan gå för tungt vid återstart.... men det brukar iofs funka.

Att ventilera en bostad är mycket viktigt, det kan ge diberse problem med dålig ventilation. Tex mögel och hälsproblem, om man installerat en fläkt var det antagligen för att luften var dålig??

Citera
Huset har aldrig varit uppvärmt med ngn form av eldning.
Lite osäker du menar att den varit uppvärmd med tex elradiatorer?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #2 skrivet: 30 december 2006, 12:31:10 »
Jag har arbetat ganska mycket med självdrag och din fråga är inte helt lätt att svara på. Dom hus som jag mätt upp självdragsflöden i har haft olika bygg år och min erfarenhet är att detta med självdrag kunde man bäst efter sekelskiftet. I hus byggda på 1910 tal har jag mätt upp flöden i WC på upp till 50 m3/h vid minus 7 grader och vindstilla. Självdragshus byggda på 50 talet har jag under lika förhållanden mätt upp flöden på 10-20 m3/h.

Det är så många faktorer som spelar roll vid självdragsventilation , har sett bla vid renovreringar av hyres lgh att när väggar rivs och nya plan lösningar fixas i gamla hus så kan enbart detta slå ut funktionen. Varför undrade jag ? när jag med säkerhet visste att just den kanal som slutade funka hade funkat nyligt. I angränsande lgh var självdraget så starkt att det tenderade att bli bakdrag i den del av lgh som vägg rivits i. En annan sak är självdrags huvar och nya don i s system. Att lägga på mer tryckfall är det vanligaste sättet att kvadda ett S system. Detta kan ske på olika sätt , tillägsisolering av fasad nya fönster don med mindre area  strömnings ovänliga självdrags huvar mm.

Man kan inte enligt min uppfattning ställa några krav på S flöden utan luften ska gå rätt väg det är kriteriet för att bedömma funktionen tror jag  *vinkar*.
« Senast ändrad: 30 december 2006, 12:37:14 av orca »

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #3 skrivet: 30 december 2006, 12:54:04 »
Tack för era svar.

Mitt inlägg är kanske lite oklart...

Det jag ville få fram med raden om uppvärmning är att huset är att det inet är frågan om ett hus som haft bra självdrag förut då man eldade och numera sämre efter byte till annat system. Vi värmer upp med jordvärme nu, tidigare direktverkande el.

Huset har haft självdrag i 30 år men senaste åtret mek.frånluft. Denna monterades i samband med en totalrenovering av huset. Det fanns en fuktskada, misstanke om skadade syllar. Vid rivning av golv visade det sig att så inet var fallet utan det var en läcka i ett rör. Iaf så dfullföljdes planerad åtgärd för golvet (mekaniskt ventilerat Nivellgolv). Dessutom renoverades det mesta i resten av huset oxå, och denna fläkt sattes på skortstenen. Vi ställer in ventilationen med ett vred och kan välja 1-6. Vi har alltid på lägsta nivån. Trots att vi har på lägsta nivån har vi ett sånt undertryck (tror vi iaf) i huset att vi exv inte kan elda (det blir röklukt efteråt). Köksfläkten går inte heller helt bra (går bättre om man öppnar ett fönster), misstänker att även det orsakas av för stort undertryck...?

Vi skulle nu egentligen vilja kolla upp vad vi har för fläkt, om den täpper till i skorstenen eller om självdraget fungerar som förr ifall vi slår av ventilationen (kanske bara vrider på den i samband med duch).
Skulle ett sånt förvarningssätt kunna skada huset? På vilket sätt isf?

Vi vet tyvärr inte vad vi har för luftfuktighet inne, ska köpa en fuktmätarehar vi tänkt (ngn som har förslag på en billig/bra?). Vi har under en kortare period på hösten imma på insidan av ytterglas i vissa fönster, vilket ju tyder på hög fuktnivå...jag är dock inte säker på att så är fallet i vårt hus. Min misstanke är att fönstrena är dåligt tätade utåt på nåt sätt och att det den vägen trycks in fukt under höststormarna...kan det vara så? (iofs är det imma ibland på hösten när det inet regnat oxå...exv tidigt på morgonen när solen ligger på)
Det immar inte ngt alls under vintern, vid kyla osv.

Vi har inte luftade trösklar, låter därför dörrarna stå lite på glänt när vi inte nyttjar badrummen.

Apropå drar kallt (som bertil nämnde) så kan man vid kyla se att fläkten verkligen fungerar. Drar vi då upp den på max kyls huset ner flera grader på en timme!



Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Sjävdrag
« Svar #4 skrivet: 30 december 2006, 13:16:41 »
Som sagt det är en hel del att fundera på...

Jag menade imma på insidan mot rummen, imma mellan rutorna kan va tex dålig tätningslist. om den är ok kan en "dammlist" mellan ytter och innerkarmen ta bort imman.
Jag har lite imma som du beskriver ibland på ett av fönstern! Men aldrig på vintern.

Aha Nivell!! det tar också en del luft eller hur. Ni har en fläkt som drar rumsluft genom golvet och ut!?

Det leder till nästa undran, har ni tilluftsventiler i tex fönster eller i vägg, men det har du nog?
Iofs så bygger både självdrag och det ni har med frånluftfläkt på ett visst undertryck i huset! utan undertryck inget luftbyte!
Så det du säger är väldigt vanligt tex problem med eldning... Sen har ni dessutom Nivellgolvet som tar en del luft..

Jag tror ni har mycket bra ventilation i dagsläget, kanske en för stor fläkt! Vet du om det mättes upp några flöden vid installation? Det borde man göra för att veta. Då kanske man kan få råd om ev yttreligare nedvarvning eller ev strypning.
Det där med luftat golv måste ni då nämna! det ventilerar ju också bostaden (men inte badrummet)

Kan tala om att jag har en fläkt liggande i garaget, jag väntar i det längsta med att montera in den!

Citera
Apropå drar kallt (som bertil nämnde) så kan man vid kyla se att fläkten verkligen fungerar. Drar vi då upp den på max kyls huset ner flera grader på en timme!
Tyder på för kraftig fläkt! 
Men som jag antydde det är inte lätt att ge råd om att minska ventilationen, hos dom flesta behöver man öka ventilationen.   Men hos dig kan det va så att du ventilerar för mycket i dagsläget...  Men som sagt bara en mätning kan svara på det.... Känner ni inte någon i ventbranschen? är det relativt nyligen utfört borde ni kunna kräva en mätning!
Miljö o hälsa har nog mätare, med flyt kan man låna en....   kom ihåg golvet bara...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #5 skrivet: 30 december 2006, 13:54:00 »
Om jag fattat dig rätt så är ventilationen för kraftig när fläkten går och för svag när den står.
Självdrag och ett frånluftssytem (golvvent) motverkar varandra och du får garanterat bättre självdrag när golvventilationen står vilket den troligen aldrig gör.

Att sänka fläktflöden till en rimlig nivå kan du göra med varvtals styrning och instrypning av flöden med hjälp av kontrollventiler.

Du kan vara säker på att fläkten minskar självdraget plus att din skorsten blivit kall. Ofta när man använde varma skorstenar så drog man långa sidodragningar av vent kanaler och dom är säkert om sådana finns nästan helt utan funktion.

Känns som om du står i ett vägval , antingen mekaniskt eller så ventilerar du med självdrag. Svårt ja nästan omöjligt att få självdraget att funka bra hos dig när du kör golvvent och har fläkten som stryper s flödet plus kall skorsten.


Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #6 skrivet: 30 december 2006, 16:29:29 »
Ja imman känns mer som ngt som dyker upp utifrån när det är fuktigt ute. Den finns inte på vintern.

Japp, Nivell innebär att vi har en fläkt som konstant drar luft från golvnivå (fyra insug längs med hela ena husets långsidan, inget våtutrymme finns på den sidan). Suget är inte särskilt stort (känns inte alls) men finns där bevisligen eftersom det är testat av Nivell + att man känner varm luft spruta ut vid utblåset på utsidan av huset.

Tilluftsventiler har vi i väggarna alla rum utom våturymmen. I ett stort rum har vi två ventiler (Nivell krävde att vi satte dit en extra då det annars ej gick att få rätt sug).

Vi eldar inet särskilt ofta, bara för mysfaktorn (huset har alltid eldats sparsamt). Det är dock trist att det ska lukta rök i huset flera dagar varje gång man eldat.  :'(

Det har inte mätts några flöden vid installationen. Eller....Nivellfolket mätte ju så att deras system fick nog mkt luft (det ska vara konstant undertryck under golvet oxå). På deras inrådan gjordes ytterligare ett tilluftshål i en vägg. Nivellinställningen (det är en reglerbar fläkt som av Nivellfolket plomberats till "rätt" nivå) är injusterat med den vanliga ventilationen på nivå 1 (av 6). Nivå 6 (den nivån då det verkligen blir kallt inne) använder vi vanligen inet, dock har vi testat den ngn gång och då kännt kylan komma. När vi har fläkten på den nivån kan vi ducha länge och varmt i ett litet duschutrymme utan att detr ens under tiden blir imma på speglar eller fönster...så den sugen rejält!  :D
Vanligen har vi på nivå 1, höjer ibland ngr snäpp under tiden ngn duschar.

Ja det är som du, Orca, tror. Om vi slår av fläkten känns det som att vi har för svag ventilation (jag misstänker nästan att vår t självdrag är helt satt utr spel av fläkten(?). Har vi på nivå 1 är den väl egentligen inet så stark så man lider av det...annat än vid eldning då det blir rökluft, eller vid matlagning av saker som osar mkt (fläkten i köket kan ej suga tillräckligt mkt om man inet öppnar ett fönster).

Skorstenen har alltid varit kall. Den har bara använts till myseldning.

Min tanke var typ att man kanske kunde klara sig med självdrag + Nivell och slå av den andra fläkten (isf slå igång den rejält typ 30 min under dusch + strax efter, har man den på 6:an då så borde det inet vara mkt fukt kvar sen?). Men det kan alltså vara så att det inte blir ngt vettigt självdrag just pga Nivell?

Måste man mäta flöden för att se att ventilationen är ok, eller kan man mäta hur fuktig luft vi har och av det dra slutsatser om ventilationen?

 

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #7 skrivet: 30 december 2006, 17:16:20 »
Det finns säkert fläktar som är bättre eller sämre när det gäller fritt flöde genom fläkten. Det är dock något som aldrig talas om i broschyrer osv ,mig veterligen. Det går ju förstås att göra lösningar med tex spjällmotor som öppnar en förbigång när fläkten står , men det beror ju på lite hur det ser ut i din ev takstos osv.  Om det kommer att se vettigt ut eller fungera framför allt.

Jag har ett liknade system som du har med takfläkt som dock inte alltid körs , jag bor långt norrut och kan inte köra ren frånluft hela tiden pga låga utetemperaturer. Ett tips är dock en tyristor som i mitt fall tyvärr inte får köras på lägre volt tal än 138 v , det betyder rätt höga flöden och ska man få låga flöden så måste man strypa med kontrollventil/frånluftsdon.

Det betyder dock att ett ev självdragsflöde blir obefintligt. Svårt läge om du fattar vad jag menar.

Alternativet är då att köra rätt höga flöden vid behov och lite självdrag när fläkten står.

Du måste prova dig fram och få låna tex en swemaflow frånluftsmätare för att hitta rätt kombination av flöden.
« Senast ändrad: 30 december 2006, 17:18:44 av orca »

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #8 skrivet: 30 december 2006, 17:48:42 »
Gör en förbigång i en takstos som öppnar med spjällmotor när fläkten står. På den förbigången kan du förstärka självdraget genom att montera en vinddriven aspiromatc fläkt. En ide i alla fall som kanske löser ditt ventilations problem.  ::)  *vinkar*

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Sjävdrag
« Svar #9 skrivet: 31 december 2006, 13:23:03 »
Hmmm
Ett "krux" är nog Nivellen. det finns redan ett undertryck i bostaden som är fläktstyrt.
Då blir det svårt/omöjligt att få till självdrag från tex badrum, där det är MYCKET viktigt att man har en fullgod ventilation där för att få ut fukten som bildas. Viktigt även i hela bostaden naturligtvis.

Jag tror att det är lugnast att köra frånluftfläkten, men den kan va för kraftig. Det borde kollas upp.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #10 skrivet: 31 december 2006, 13:45:47 »
Det kan vara så att självdraget och golvventen inte alls lirar ihop  Sc:,h Det kan provas genom att lyfta bort takfläkten och kolla med rök eller swemaflow i frånluftsdonen. Det är förutsättning nr 1 om det ska vara någon ide att blanda självdrag och ff vent.

http://www.systemair.se/ny/download/pdf2004/delade/TFER.pdf  förslag på ny fläkt  *vinkar*

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #11 skrivet: 31 december 2006, 14:10:10 »
Hmmm
Ett "krux" är nog Nivellen. det finns redan ett undertryck i bostaden som är fläktstyrt.
Då blir det svårt/omöjligt att få till självdrag från tex badrum, där det är MYCKET viktigt att man har en fullgod ventilation där för att få ut fukten som bildas. Viktigt även i hela bostaden naturligtvis.

Jag tror att det är lugnast att köra frånluftfläkten, men den kan va för kraftig. Det borde kollas upp.

Hmm...borde man inte kunna göra så då att man slår av fläkten. Låter Nivell och det minimala självdrag som ev finns fixa ventilationen. Och samtidigt ätr mkt noga med att alltid vrida up fläkten på 4-5 eller liknande under tiden man duchar och en stund efteråt samt exv om man hängt tvätt?

Det undertryck Nivell skapar är iaf stort nog för att man skall känna sug i samtliga friskluftintag. Dock är det ju så att det inet finns något utsug från våtutrymmen med bara Nivell.

Det kan vara så att självdraget och golvventen inte alls lirar ihop  Sc:,h Det kan provas genom att lyfta bort takfläkten och kolla med rök eller swemaflow i frånluftsdonen. Det är förutsättning nr 1 om det ska vara någon ide att blanda självdrag och ff vent.

http://www.systemair.se/ny/download/pdf2004/delade/TFER.pdf  förslag på ny fläkt  *vinkar*

Enligt Nivellfolket som justerade in nivå på Nivellfläktenm (efter att fläkten på taket kom dit, så ska det funka...Fast vi upplever ju iofs det som att vi har för mkt undertryck...

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Sjävdrag
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2007, 21:11:35 »
Fuktmätare inhandlad!  :D

Har inte haft igång den länge ännu, men den stod på 30 när vi slog på och verkar sakta sjunka. Nu efter ca 30 minuter står den på 26. Tror den kanske stannar där eller iaf däromkring.

Vi har under senastre dagarna kört en egen variant av ventilering: Fläkten på taket är av när huset står tomt, när vi är hemma har vi den på ettan (eller ibland av) och när vi duschar el dyl har vi den på 5-6. Nu när vi påbörjade fuktmätningen hade ventilationen varit av hela dagen och huset stått tomt. Nivell är ju dock igång dygnet runt så helt still står ju inte luften hos oss iaf...

Hur ligger vi till? Om den visar rätt har vi väl snarare för torr luft inne eller ätr jag ute och cyklar?   :-\

Läste dock i nån tråd dock om ngn som liksom vi köpt mätare på CO och att den mätaren visade 10% fel.  Sc:,h

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Sjävdrag
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2007, 21:47:11 »
Självdrag är ju ett ytterst osäkert ventilationssystem där man aldrig riktigt vet vilken effekt man har. Det enda man vet är ju att ju större temperaturskillad det är mellan ute och inne, dessto större effekt på utsuget. Omvänt kan man vara nästan säker på att om det är t.ex 20 grader varmt inne och 20 grader varmt ute så förekommer det nästan inget självdrag överhuvudtaget, om det inte blåser ordentligt ute och då kan det faktiskt lika gärna blåsa in luft i kanalerna som att det suger ut luft ur desamma. Detta kan du själv kolla med en bit toapapper e.d.
Allra bäst är om man har ett mekaniskt frånluftssystem med utsugsfläkt, gärna reglerbar vad gäller varvtal och effekt då vet man att man alltid har en effektiv utsugsventilation oavsett väderlek och temperatur.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Sjävdrag
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2007, 23:48:12 »
kruttorrt har ni...

På sommaren kostar det dessutom inget att ventilera eftersom värmebehovet inte finns.
Då ska ni absolut köra fläkten!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!