Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Självdrag
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Självdrag (läst 14206 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mia97
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Mia97
SV: Självdrag
«
Svar #15 skrivet:
04 januari 2007, 15:58:10 »
Citera
Mätaren har stabiliserat sig på 21 nu.
Finns det ngn fara med att ha så torrt?
Det är egentligen inte kostnaden som får oss att vilja minska på den mekaniska frånluften. Det är främst att vi vill kunna elda spontant ibland, vi vill kunna laga mat utan os (som vi misstänker att undertrycket orsakar). Sen är det ju såklart ett plus om man kan tjäna ngn kwh oxå
Men hur är det egentligen, kan vi se vår torra luft som ett tecken på att imman på fönstrena som kommer på hösten inte är sedvanlig "luft som tryckts ut" utan, som jag anat, fukt som pressats in i otäta fönster från utsidan?
Och kan man se den torra luften som ett tecken på att det kanske inte gör så mkt om vi inet jämt har på den mekaniska frånluften utan bara Nivell (som ju inte suger alls i våtutrymmen)?
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #16 skrivet:
04 januari 2007, 22:13:35 »
Citera
Problem med torr luft... Torr hals, ögon irriterade, ev kan man bli lite mera infektionskänslig. men det sista ska man og inte ta fasta på så värst.
Annars för huset är det inga nackdelar, iofs kan äldre homogena trägolv torka isär en del. Men att det är ett problem, vill jag inte påstå.
Ni kan säkert stänga av centralfläkten när ni inte är hemma, men vid och efter dusch ska den gå. Sen bör den kanske gå på lägsta övrig tid ni är hemma. Jag skulle överväga en flödesmätning, det kan inte ta många minuter att få en hint om att man kanske överventilerar. Det skulle säkert gå varva ned er fläkt en hel del, utan att vent blir för "dålig".
Sen ska den naturligtvis gå på sommaren...
För att få tillräcklig tilluft vid matlagning och eldning är ett öppet (vädrings)fönster nåt som fixar biffen! drar iofs lite kallt men luft värms upp snabbt.
Det är ju så simpelt att vill man ha ut luft då måste man också släppa in samma mängd. även eldning kräver mycket luft, en del kaminer kan ha möjlighet för tilluft direkt till eldstaden utifrån av detta skäl.
Kan ni stänga av fläkten helt på smidigt sätt... det jag hört men jag tror det är sällsynt är att om man stannar den kan den ha lite svårt att starta vid extrem kyla om den sitter "ute.
Man hör ju också när den går, om man startar på högsta hastigheten! Det kan bli tok om den inte orkar starta!
Ang fukt mellan... Rickard brukar säga att man ska montera in list mellan bågarna (dammtätningslist) då minskar man luftvandringen det är ju i princip otätat utifrån och in mellan glasen!
Fick du papper på hur mycket Nivellen suger/timme. Kollar du sen volymen på huset ser du vilken luftomsättning du har via den!!! Minst 1/2 omsättning av all luft /timme bör man ha.
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Mia97
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mia97
«
Svar #17 skrivet:
05 januari 2007, 07:21:03 »
Citera
Vet inte om jag räknat rätt, men det verkar som att vi behöver en hel del omsättning utöver Nivell (fast det får vi ju eftersom vi oftast har på fläkten?)
Huset: 180 kvm x 2,4 meter = 432 Kubikmeter luft (lite mindre i verkligheten då väggar, snedtak m.m. äter upp yta...men säg att vi har strax över 350 kubikmeter luft i huset?)
Nivell: Det står att projekterat + uppmätt flöde i de två fläktarna är totalt 14 liter per sekund. Alltså suger den 14 x 60 = 840 liter/minut. Detta motsvarar 0,84 kubik/minut. Det vill säga, fläktarna omsätter 50,4 kubik/timme.
Stämmer mina uträkningar?
Frånluftsfläkten sitter på skorstenen. Det har ännu inte varit ngr problem med att slå på eller av vid kyla. Vi kanske får vara lite försiktiga med attr öra den om det blir riktigt kallt. Annars är den lätt att slå av och på. Bara vrida på en knapp inne i badrummet.
Vid dusch har vi den alltid på nästan max. Gissar att vi omsätter all luft i huset på 30 minuter då eftersom det blir en snabb nedkylning (och ingen imma nånstans ens under tiden man duschar).
Vi har annars oftast fläkten på ettan när vi är hemma.
Bra idé med dammtätningslist. Får kanske testa det till våren på de fönster som inbland blir immiga (det är bara 3 fönster som har det problemet).
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
«
Svar #18 skrivet:
05 januari 2007, 10:32:10 »
Citera
Dina uträkningar tycks ju stämma bra! Men i vilket läge ger fläktarna enligt projekterat och uppmätt flöde 14 liter per sekund eller 50,4 kubik/timme. Är det på läge 1 eller på max, eller något annat läge. Det kan ju vara bra för dig att veta om du skall uppnå 1/2 luftomsättning / tim vilket är att rekommendera.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
Mia97
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mia97
«
Svar #19 skrivet:
05 januari 2007, 12:12:10 »
Citera
Uträkningen gäller enbart Nivell. Den går inte att ändra. Installatören hasr efter injustering plomberat på ett läge som ger dessa flöden.
Den andra fläkten suger betydligt mer än Nivel, även om man har den på ettan. (Nivells sug är knappt märkbart)
Loggat
Mia97
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mia97
«
Svar #20 skrivet:
09 januari 2007, 09:40:40 »
Citera
Förra veckan var här närmare 20 minus - ingen imma på fönstrena, varken när fläkten var åp eller av.
Nu har det regnat ett halvt dygn och är fuktigt och rått ute - imma på samma gamla vanliga tre-fyra fönster, oavsett om fläkt är på eller ej.
Det blir nog till att täta så som Bertil föreslog. Kan det göras nu eller bör man vänta till sommaren? Ngt speciellt man ska tänka på?
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #21 skrivet:
09 januari 2007, 15:44:12 »
Citera
Går att göra på vintern, men självhäftande lister är nog ingen hit om det är kallt!!!
Men vid töväder borde det gå fint!
Loggat
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Mia97
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mia97
«
Svar #22 skrivet:
13 januari 2007, 11:46:28 »
Citera
Nu har vi mätt luftfuktigheten på kallvinden oxå.
Idag (ca 0 till -0,5 gradigt ute efter två riktigt kalla dygn) ligger luftfuktigheten på 60% enligt mätaren från CO. Temperaturen på vinden är 1,8 grader.
Inne har vi ca 20 grader och en luftfuktighet som ligger på ca 25% vid denna utomhustemperatur. I förrgår då det var riktigt kallt ute låg vi på under 15%.
Verkar det ok på vinden? Jag misstänker att vi inte har de bästa fuktspärrarna i världen mellan den inredda övervåningen och kallvinden. Dock tror jag vinden är rätt välventilerad. (på gott eller ont?)
Törs man förresten lita på CO´s mätare?
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #23 skrivet:
13 januari 2007, 15:41:13 »
Citera
Hur såg det ut på vindan.. var trävirket i takstolar mm vitt och fint!?
Lite ljusa missfärgningar ungefär som fläckar det är oftast av mindre vikt, men tyder på kondens eller läckage vissa tider.
Är det svart då är det fara å färde..
60% är helt ok, men det varierar kraftigt under året så det är ingen garanti.
Loggat
Mia97
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mia97
«
Svar #24 skrivet:
13 januari 2007, 17:03:04 »
Citera
Det ser fint ut där (vad jag kan se iaf).
Nu är det -4 ute. Då har det blivit -1,6 på vindan och 67%
Vad är normalt för den här årstiden?
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #25 skrivet:
14 januari 2007, 14:36:14 »
Citera
Det finns nog inget "normalt" det kan va fuktigt även vid kyla..
Men hög luft och kallt då är det torr luft.
Syns det inga skador, då har ni sannolikt väldigt sällan "kritisk" fuktighet på vindan!
70% är rätt fuktigt men ingen fara, MEN har man kallare ytor i ett sånt utrymme kan det ändå bli problem....
På hösten kan det va väligt hög fuktighet ute... om den luften sen kyls av då fälls det snabbt ut fukt. Men det är inte så ofta det blir så inne i vindan.
Men mellan tex yttertak av plåt och underlagstaket blir det ofta så.
Tex maskinhallar med bara plåttak inget undertak, kan det bli väldiga mängder fukt.
Hos er verkar det helt ok, men det är toppen att ni kollar då o då.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Självdrag
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 747
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
torbjorn_forsman
cwrberg
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info