Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BMW X3 erfarenheter  (läst 16770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #30 skrivet: 05 januari 2007, 19:23:26 »
Humlan: men hur ska vi kunna producera så mycket etanol? våra dåliga skördar räcker ju knappt till alkohol att dricka...
Håller verkligen med om att en mycket intressant utveckling sker i dieselvärlden nu, mercedes 200d till bmw 330d...snacka om utveckling...
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #31 skrivet: 05 januari 2007, 19:57:15 »
Humlan: men hur ska vi kunna producera så mycket etanol? våra dåliga skördar räcker ju knappt till alkohol att dricka...
Håller verkligen med om att en mycket intressant utveckling sker i dieselvärlden nu, mercedes 200d till bmw 330d...snacka om utveckling...

Det finns mycket mer mark än vad många tror, problemet är inte så mycket det. Nä problemet är mera en David mot Goliat variant. Jag menar, sanningar beror ju på mängden pengar, å inte vem som har konkret rätt. Å oljeproducenternas lobbyister har ju mest med pengar, å följdaktligen mest sant, eller hur?  :) ;) I USA startas under året 24 st nya etanolfabriker, vilket mer än fördubblar användningen av etanol. Detta utan att produktionen av majs/spannmål äventyras till djur eller människor. Utöver detta finns massor av mark för mer produktion av etanol... I Asien kommer odling av...., palmolja heter det va? öka stort. Å vad jag förstår, går det bra att köra nån variant av dieselmotor på det. Har dålig koll på det sistnämda, så Ni får rätta till ev sakfel. Det är sånt jag har i "tankarna"  ::) när jag misstänker att vanliga persondieslar kommer att bli en dyr affär... Bensinbilar hamnar troligen lite annorlunda till, då konverteringar till etanol, kommer att bli tillåtna inom en snar framtid, antar jag.. Hur fungerar det på en dieselmotor förresten? Är det enkelt att konvertera till annan "diesel"?

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #32 skrivet: 05 januari 2007, 20:00:49 »
En bmw med vätgasdrift kanske.
[urlhttp://www.teknikensvarld.se/provkorningar/bmw_1/hydrogen_7/index.xml][/url]
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #33 skrivet: 05 januari 2007, 20:09:24 »
Säg till om jag förstör nåt, men det här med drivmedel är lite av en hjärtesak... Nå väl, är det nån som funderat över varför man trycker på diesel? Jag har iaf... Om nu det är klarlagt, att det inte är några större problem med att köra vanliga bensinmotorer på etanol, så är det inte så konstigt att man väljer att höja dieseln till skyarna för att få folk att köpa nytt, eller hur? Alla biltillverkare vill ju sälja så mycket som möjligt, å kan man då få folk att tro att en diesel är rätt, så kommer många att byta bil, helt i onödan. Bensin å diesel är fosila bränslen, å bör så fort som möjligt avskaffas som drivmedel, så jag ser inget possitivt med att byta från bensin till diesel.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #34 skrivet: 05 januari 2007, 20:18:34 »
Etanol är bra men det finns fortfarande barnsjukdommar problem med kallstart osv.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #35 skrivet: 05 januari 2007, 20:23:59 »
En bmw med vätgasdrift kanske.
[urlhttp://www.teknikensvarld.se/provkorningar/bmw_1/hydrogen_7/index.xml][/url]

Varför inte  Thumbsup Men då uppstår problem när alla vill "tanka" efter jobbet, åtminstone innan elförsörjningen är löst. Fast det bör gå att lösa..., en vindsnura som tillverkar vätgas, som sen går att tanka bilen med kanske... Det är faktiskt mycket på gång, men det är inte så lätt att tränga igenom oljefilmen som sprids  ;D Vi skulle i Sverige kunna lägga om till etanoldrift (stora delar iaf) men hur ska då regeringen få in alla skattepengar? Kunde man knäcka den nöten så skulle mycket vara vunnit, Synd som fan att man valde en minister som är så nerkletad med olja som Bildt, det känns lite hopplöst med en sån utgångspunkt. Dessutom har ju skogsbolagen (med all rätt) kunnat sälja in sitt spill (spån, grot, å skiten som blir kvar efter en avverkning) så etanoltillverkning från det lär knappast bli stort inom en snar framtid. Troligen är det en bättre förtjänst att sälja till pelletstillverkning å skivtillverkare....

mvh humlan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #36 skrivet: 05 januari 2007, 20:29:29 »
Personligen så tror jag inte att dieseldrivna fordon är så himla giftiga med tanke på att de används och har gjort det i åratal i gruvor....



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #37 skrivet: 05 januari 2007, 20:34:06 »
Etanol är bra men det finns fortfarande barnsjukdommar problem med kallstart osv.

Nja..., med E75 så fungerar det bra till -15, å mackar/pumpar med variabel inblandning finns redan. Men just nu är det priset som är problemet, då det är alldeles för dyrt med etanolen, vilket nu även visar sig på en minskad försäljning. Men personligen tycker jag det största problemet är allt velande om hur Vi ska göra  huvuddunk  Sen -70-talet har samma saker ältats om å om igen, utan att nånting hänt. Skit samma vem som styrt, samma sak, å inte verkar det bli bättre nu, snarare tvärtom. Fan ska Vi göra nåt som håller att utvecklas på längre sikt, då behövs klara regler, inte som nu, en jävla massa "kansken". Nä förbjud vissa saker, å satsa på annat, å se till att få folket med sig, då går det att flytta berg.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #38 skrivet: 05 januari 2007, 20:46:23 »
Personligen så tror jag inte att dieseldrivna fordon är så himla giftiga med tanke på att de används och har gjort det i åratal i gruvor....



//Krister   *vinkar*

Det är inte giftspridningen som är problemet, utan att Vi ska ha nåt att hälla i tanken, för att kunna sprida allt gift  ;D ;) Allvarligt talat så kommer bristen på "olja" att uppstå nån gång kring 2015 +- några år. Inte på grund av att det är slut på råvaror, utan på att det inte hinns med att få fram dom. Det finns massor med beräkningar på det, å alla säger samma sak...., Vi hinner inte bygga ut!!!! Ok, när Vi vet det, så blir det lättare att förstå, det behövs nåt mer att hälla i tanken, annars åker Vi på ransoneringar eller tokhöjda oljepriser. Enligt mig! Tillåt samma konverteringar som i Brasilien för etanolen i bensinmotorer. Nåt liknande kanske finns för dieslar? Styr över mot inhemsk och annan produktion av etanol/bränsle till dieslar. Jag vill inte vara med om en brist av drivmedel en gång till..... nån som minns?

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #39 skrivet: 05 januari 2007, 20:58:12 »
Problemet med etanol är att det kräver inblandning av fosila bränslen särskilt när det är kallt Lite jobbigt om jag tankar e85  vid -5 ºC och far på ett jobb ett par mil ut i skogen och när det är dax att åka hem så är det -30 ºC och ingen motorvärmare. Då ska bilen bara smälla igång annars kan jag vara utan ska inte behöva räkna på blandningar hit och dit bara taka och köra där klämer skon mest för de flesta.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #40 skrivet: 05 januari 2007, 21:19:18 »
Problemet med etanol är att det kräver inblandning av fosila bränslen särskilt när det är kallt Lite jobbigt om jag tankar e85  vid -5 ºC och far på ett jobb ett par mil ut i skogen och när det är dax att åka hem så är det -30 ºC och ingen motorvärmare. Då ska bilen bara smälla igång annars kan jag vara utan ska inte behöva räkna på blandningar hit och dit bara taka och köra där klämer skon mest för de flesta.

Hallå!! Vakna!  ;D ;) Det fungerar med E75 som jag skrev i ett tidigare inlägg, till de flesta väder. Ok -30 lär bli svårt med etanol, men det ska va fan om inte ett så rikt land som Sverige ska fixa ett bränsle som Du behöver för att kunna jobba å leva tryggt. Herregud om det är några tiotusen som behöver högoktanigt bränsle för att kunna få det drägligt, ja då är det bara att utfärda intyg att Ni behöver det. Så Du har helt rätt: bilen ska bara smälla igång annars kan jag vara utan ska inte behöva räkna på blandningar hit och dit bara taka och köra där klämer skon mest för de flesta. Å svårare än så behöver det inte vara, men Vi andra, Vi behöver inget sånt, Vi behöver bara en pump  :)

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #41 skrivet: 05 januari 2007, 23:48:07 »
Händer väl att det blir kallare i indal än -15 antar jag händer i njurunda i alla fall.
Men problem är till för att lösas tidiga dieslar tyckte inte heller om kyla men det är ju upp till regeringarna att se till att tillverkarna får fingrarna ur och snabbar på med utvecklingen på motorsidan problemet ligger där och inte på bränslet i sig men så länge man är lat och använder samma motorer som för bensin. Vad som behövs är en ren etanol bil som klarar av att fungera utan motorvärmare i riktigt vinterklimat. Den dagen kommer jag inte tveka men halvhjärtade satsningar från tillverkarna vinner inga kunder.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #42 skrivet: 06 januari 2007, 09:54:54 »
Hej

Själv tycker jag "gas" verkar vara ett bra alternativ. I Jönköping kan vi köpa Biogas för 7,82 kr/m3.

mvh Kgust

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #43 skrivet: 06 januari 2007, 14:39:21 »
Händer väl att det blir kallare i indal än -15 antar jag händer i njurunda i alla fall.
Men problem är till för att lösas tidiga dieslar tyckte inte heller om kyla men det är ju upp till regeringarna att se till att tillverkarna får fingrarna ur och snabbar på med utvecklingen på motorsidan problemet ligger där och inte på bränslet i sig men så länge man är lat och använder samma motorer som för bensin. Vad som behövs är en ren etanol bil som klarar av att fungera utan motorvärmare i riktigt vinterklimat. Den dagen kommer jag inte tveka men halvhjärtade satsningar från tillverkarna vinner inga kunder.

Jo det händer..., hände iaf, fast den här vintern är -13 botten-noteringen  :) Men visst har Du rätt, å det skulle redan varit löst, om tillverkarna haft de kraven på sig. Tyvärr verkar ingen våga ta några beslut, utan det ska utredas till dödagar. Men jag menar att det finns inget att utreda ang etanolen, det borde var å en få avgöra själv, om man vill köra på den. Fan det fungerar ju i miljontals bilar i Brasilien, så självklart måste det fungera här åxå. Alltså tillåt enkla konverteringar (ca 1500 sek kostar det) å låt sen Bilprovnngen testa utsläppen, för att kunna utfärda ett typgodkännande. Så fungerar det i Brasilien, å kraven på utsläpp är i princip jämförbara med Sverige, eller ännu strängare t.o.m från år 2007 eller om det var år 2008.

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4449
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: BMW X3 erfarenheter
« Svar #44 skrivet: 07 januari 2007, 00:11:16 »
Dieslar är ju annars mindre kinkiga på bränsle än vad ottomotorer är IMHO. Funkar utmärkt på vegetabilisk olja, och jag tror den produktionen är mindre energikrävande än vad etanol och gas är. Kallpressad rapsolja borde funka.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!