0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Humlan: men hur ska vi kunna producera så mycket etanol? våra dåliga skördar räcker ju knappt till alkohol att dricka...Håller verkligen med om att en mycket intressant utveckling sker i dieselvärlden nu, mercedes 200d till bmw 330d...snacka om utveckling...
En bmw med vätgasdrift kanske.[urlhttp://www.teknikensvarld.se/provkorningar/bmw_1/hydrogen_7/index.xml][/url]
Etanol är bra men det finns fortfarande barnsjukdommar problem med kallstart osv.
Personligen så tror jag inte att dieseldrivna fordon är så himla giftiga med tanke på att de används och har gjort det i åratal i gruvor.... //Krister
Problemet med etanol är att det kräver inblandning av fosila bränslen särskilt när det är kallt Lite jobbigt om jag tankar e85 vid -5 ºC och far på ett jobb ett par mil ut i skogen och när det är dax att åka hem så är det -30 ºC och ingen motorvärmare. Då ska bilen bara smälla igång annars kan jag vara utan ska inte behöva räkna på blandningar hit och dit bara taka och köra där klämer skon mest för de flesta.
Händer väl att det blir kallare i indal än -15 antar jag händer i njurunda i alla fall.Men problem är till för att lösas tidiga dieslar tyckte inte heller om kyla men det är ju upp till regeringarna att se till att tillverkarna får fingrarna ur och snabbar på med utvecklingen på motorsidan problemet ligger där och inte på bränslet i sig men så länge man är lat och använder samma motorer som för bensin. Vad som behövs är en ren etanol bil som klarar av att fungera utan motorvärmare i riktigt vinterklimat. Den dagen kommer jag inte tveka men halvhjärtade satsningar från tillverkarna vinner inga kunder.