När vi tog beslut om att göra en större om- och tillbyggnad av pörtet stod det ganska snart klart att det var läge att slänga ut elradiatorerna till förmån för ett billigare alternativ.
Jag fastnade för någon typ av frånluftslösning, av flera skäl. Visst saknades det spirorör i kåken men pumpens placering med närhet till toaletter och tvättstuga gjorde att rördragningen blev minimal. Högst tre meter nya rör och ett antal böjar har gått åt.
Av någon anledning avråds, av kostnadsskäl, från frånluftslösningar i hus utan kanaler.
Märklig generalisering. Kostanden beror ju på husets förutsättningar. Jag har inte riktigt koll på vad grejerna kostat men det är knappast över 1000 kronor.
Nåväl. Förra året kom grejerna hem. Pump, sju radiatorer, koppel, termostater, prisol, pressdelar, golvvärmeutrustning (LK) med mera - med mera.
I år har det mesta kommit på plats och strax före jul kördes pumpen igång.
www.varmepumpsforum.com har varit till stor hjälp men nu ser jag att jag bort mig en del - trots allt. Jag monterade nämligen termostat till pushgruppen och termostater på radiatorerna...
Troligtvis ingenting som inte går att rätta till men jag vill kolla om jag fattat rätt.
Förutsättningarna är följande. Så här långt har jag tre radiatorer uppsatta. Minst fyra till kommer till nästa år. Dessutom har jag golvvärme i fyra utrymmen som styrs med en LK Minishunt M60 samt en minifördelare.
Anledningen till att jag valde snålvarianten är en öppen planlösning med dörrfritt mellan tre av utrymmena. Det fjärde utrymmet är den lilla skrubben där pumpen huserar och där ska det så småningom in även en toalettstol.
Slingorna är 108, 84, 27 respektive 11 meter och jag har fått injusteringsdata från LK.
Radiatorerna var jag noga med att få i ordentlig storlek med tanke på den låga temperaturen.
1) Om jag förstått de kloka råden rätt ska det vara fullt blås genom radiatorerna med eventuella termostater på max?
2) Jag tolkar också råden att det inte ska sitta någon termostat på pushgruppen - utan att värmen ska justeras med flödena på fördelaren?
3) Jag har oxå förstått att det bästa är om framledningstemperaturen ligger på 35-40 grader, då ska pumpen tydligen jobba effektivast.
Men från vilken utetemperatur ska man utgå ifrån? Om jag väljer kurva 4 matar den 30 grader vid +5 utegrader och 40 grader vid -11 utegrader.
Väljer jag kurva 6 matar den 30 grader vid +10 utegrader och 40 grader vid -2 utegrader.
Teoretiskt borde det väl vara lämpligt att ställa in en kurva som gör att pumpen jobbar så mycket som möjligt inom det lämpligaste området men frågan är om 40 grader till radiatorerna räcker när det är -10 utomhus?
4) Är det rätt att utgå från radiatorernas behov och sedan justera golvvärmen?
Tilläggas kan att huset står på torpargrund och att det är relativt välisolerat. Jag har inte hunnit isolera överallt som jag vill men det är på gång.