0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funkar avfrostningen bra även vid -15 grader blir man ju impad, det skall bli intressant att följa med i denna tråd.
Citat från: Rickard skrivet 27 december 2006, 19:09:26Funkar avfrostningen bra även vid -15 grader blir man ju impad, det skall bli intressant att följa med i denna tråd.Äh..Han vill bara skryta över sin erövring och samtidigt få lite uppmärksamhet. Jockefors och Northking är förmodligen samma (fysiska) person vilket han troligen själv inte har det blekaste aning om.Men, det vore kul om temperaturen sjönk (men bara i Norrland!) så att man får med en del extra spänning och dramatik. tomte::
MMmmm, en med riskerna när man köper Kinapumpar, de kan ha bytt köldmedia utan att ha uppaterat maskinen i övrigt för det köldmediat, bara för att importörrna vet att R407C är stendött i Sverige. (Vet inte om det funkar bra ändå)I vissa av dessa maskiner sitter det enligt uppgifter jag hört påfyllningsventiler för R407C trots att maskinerna är fyllda med R410A, eller i alla fall anges vara fyllda med det...Svårt att veta vem man kan lita på i denna bransch.Skulle vara intressant med en oberoende test av de här lågprismaskinerna för att se vilken köldmedia de verkligen är fyllda med
Jockefors och Northking är förmodligen samma (fysiska) person vilket han troligen själv inte har det blekaste aning om.
Citat från: Rickard skrivet 27 december 2006, 21:53:47MMmmm, en med riskerna när man köper Kinapumpar, de kan ha bytt köldmedia utan att ha uppaterat maskinen i övrigt för det köldmediat, bara för att importörrna vet att R407C är stendött i Sverige. (Vet inte om det funkar bra ändå)I vissa av dessa maskiner sitter det enligt uppgifter jag hört påfyllningsventiler för R407C trots att maskinerna är fyllda med R410A, eller i alla fall anges vara fyllda med det...Svårt att veta vem man kan lita på i denna bransch.Skulle vara intressant med en oberoende test av de här lågprismaskinerna för att se vilken köldmedia de verkligen är fyllda med Det ligger nå i det du skriver Rickard..... Chunlan hade en påfyllnadsnippel för 407 gas men enligt teknisk spec ska det vara 410 gas.....Men strunt i det bara pumpen funkar och går en vinter så är den ju betald och allt över det är ju bara plus.Nu har Jocke lyckats gräva fram 5 st chunlan till på en julabutik för 3995kr/st så på Fredag åker han och hämtar dom...... han har blivit helt såld på chunlan kan man lugnt säga...... //Krister
CiteraJockefors och Northking är förmodligen samma (fysiska) person vilket han troligen själv inte har det blekaste aning om.De skriver i alla fall inte sina inlägg från samma IP-adress, så jag tror nog att jag kan lugna både NortKingen, Jockfors och alla övriga, jag tror att de är två skilda fysiska personer.Eller en personlighetsstörd psykopat som har två abbonemang för att kunna föra alla bakom ljuset.
Citat från: Northkingen skrivet 27 december 2006, 22:15:31Citat från: Rickard skrivet 27 december 2006, 21:53:47MMmmm, en med riskerna när man köper Kinapumpar, de kan ha bytt köldmedia utan att ha uppaterat maskinen i övrigt för det köldmediat, bara för att importörrna vet att R407C är stendött i Sverige. (Vet inte om det funkar bra ändå)I vissa av dessa maskiner sitter det enligt uppgifter jag hört påfyllningsventiler för R407C trots att maskinerna är fyllda med R410A, eller i alla fall anges vara fyllda med det...Svårt att veta vem man kan lita på i denna bransch.Skulle vara intressant med en oberoende test av de här lågprismaskinerna för att se vilken köldmedia de verkligen är fyllda med Det ligger nå i det du skriver Rickard..... Chunlan hade en påfyllnadsnippel för 407 gas men enligt teknisk spec ska det vara 410 gas.....Men strunt i det bara pumpen funkar och går en vinter så är den ju betald och allt över det är ju bara plus.Nu har Jocke lyckats gräva fram 5 st chunlan till på en julabutik för 3995kr/st så på Fredag åker han och hämtar dom...... han har blivit helt såld på chunlan kan man lugnt säga...... //Krister Det är just detta som kan göra en riktig installatör tveksam, med vad skulle DU fylla den typen av pump, R407C eller R410A?OM ett läckage uppstår så skulle ju en sådan övning kunna bli påkallad...Eller dumpar man maskinen då och sätter upp en ny?Går det enkelt kolla vilket köldmedia som är i maskinen eller krävs laboratorieanalys?
Det är väl ganska smidigt att testa vid en driftkontroll.Om det är 410 bör den ligga på ca 30-32 barOm det är 407 ligger den kring 23-26 bar
Det här med att den är betald på ett år är ju kvalificerat dravel tycker jag.Visst men om du monterar upp en ny varje år så tjänar du inget, man MÅSTE se till livscykelbesparingen som egentligen är det enda som är intressant.Dessutom HUR bra är det för miljön att hålla på med dylika övningar.