Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel  (läst 95094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iddefjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2007, 08:48:55 »
Hei. Prøver igjen. Skal hjelpe en venn med bytte av viften på innedelen, noen som kan sende meg mail, eller legge ut en link på hvordan man skal gjøre. iddefjord@yahoo.com ???

Utloggad makervall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2007, 14:45:39 »
Pratade nyss med min installatör. Han säger att det är 5 års garanti på alla delar om det är en SE pump. Så det ska inte vara något problem att få den på garanti. Han sa också att de har väntat på motorer i ca 3 månader, så vi får väll se när de byter ut min...

/Magnus

Utloggad johl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2007, 20:13:16 »
Jag har en E12BKP5 som jag själv skiftat lager på för ett år sedan . Jag monterade ett keramiskt lager i skölden och ett standard lager i den bakre delen. Lagren köpte jag på biltema!! Art.nr 41-450 pris 14,90 Art nr 41-452 pris 49,90(keramiskt). Nu går den som en klocka.
Innedelen har aldrig varit så tyst som nu.

Problemet med lagren är att man får en statisk uppladdning via fläkten, detta gör att man får högfrekventa lager strömmar i det främre lagret i motorn.Efter lager bytet kan man även montera en litztråd mellan skölden och jordpunkten i värmebatteriet. Denna tråd måste vara så kort som möjligt för att ha en effekt.

Jag jobbar som service tekniker på en svensk frekvensomformar tillverkare och vi tillverkar frekvensomformare från 750W till 1.5Mw
Så jag har stött på liknande problem flera gånger med motor drifter.

/Jörgen

Utloggad Haffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2007, 21:06:35 »
Hej!
Jag är också intresserad av bruksanvisningen om bytet av fläktlagret. /Haffe

Utloggad Aero86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2007, 16:53:54 »
Finns den berömda PDF-filen att ladda ner nånstans?
Jag har plöjt tråd efter tråd utan att få tag på den........
Den nämns överallt, men jag kan inte hitta den, varken här eller på Citcop.

Utloggad Haffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #20 skrivet: 23 februari 2007, 17:18:38 »
 ;D   Hej!
Jag har precis bytt lagret i våran värmepump. Nystart för tio minuter sedan. Jag köpte två nya lager 608 zz. Jag knackade av locket med en skruvmejsel, lödde därefter bort kretskortet. Sedan är det bara att ut axeln med lagren. Du behöver en avdragare för att dra av lagren. Monteringen gjorde jag med ett smalt dorn, knackade försiktigt på den inre lagerbanan. EJ på den yttre. Locket limmade jag sedan fast. Och nu är den tyst igen!!!

/ Haffe

Utloggad Haffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #21 skrivet: 23 februari 2007, 17:31:45 »
Hej!
Vi har en E12CKP5 men lagernummret står på lagret.
/Haffe

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #22 skrivet: 23 februari 2007, 23:26:01 »
Jag  har  en  pdf pÃ¥ E12  antar att  dom är  rätt  lika...kan  isÃ¥fall skicka

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad mike58

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #23 skrivet: 07 mars 2007, 20:40:19 »
Tacksam för instruktion hur man byter fläktmotorn i innedelen
Mikael

Utloggad hakansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #24 skrivet: 07 mars 2007, 20:57:06 »
Jag är också intresserad av mail angående lagerbyte,tack.
mvh Magnus

Utloggad johl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #25 skrivet: 07 mars 2007, 21:14:10 »
Jag har en service manual på E9/E12 BKP5. Den fungerar även för CKP5 jag har själv plockat ut motor på en E9CKP5 efter denna anvisning.Det som skiljer är ION modulen. File är 12 Mb PDF!!! Det är inte så svårt som det ser ut att vara. Det är bara att ta det lungt när man gör det. Någon som vill ha denna?

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #26 skrivet: 07 mars 2007, 21:22:12 »
Skulle du inte ha någon garanti så gör din mail synlig så får du info om hur du kan göra detta själv.
Varför får inte vi andra veta?
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad johl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #27 skrivet: 07 mars 2007, 21:31:52 »
Skulle du inte ha någon garanti så gör din mail synlig så får du info om hur du kan göra detta själv.
Varför får inte vi andra veta?

Det största problemet är att man kan bara lägga upp filer på denna site som är max 200Kb!!! Det räcker inte lång om man skall göra en anvisning på lagerbytet.

Mvh,
Jörgen

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #28 skrivet: 07 mars 2007, 21:34:36 »
Jag har en service manual på E9/E12 BKP5. Den fungerar även för CKP5 jag har själv plockat ut motor på en E9CKP5 efter denna anvisning.Det som skiljer är ION modulen. File är 12 Mb PDF!!! Det är inte så svårt som det ser ut att vara. Det är bara att ta det lungt när man gör det. Någon som vill ha denna?


Ja tack snälla .. har en 12ckp5 dock inga missljud efter 2.5 års drift men peppar peppar.
Kollade förra helgen och rengjorde flänsarna i innerdelen med tandborste och damsugare. Vilken skillnad, för nu går fläkten på mycket lägre varv.
Den var ju tätt av dam/skit/ flott vad vet jag, minst 50%.

Ledsen värmedoktorn jag inte visste det om storleken på filer typ. Så erkänn, storlek har betydelse.
« Senast ändrad: 07 mars 2007, 21:37:16 av jompaa »
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad johl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #29 skrivet: 07 mars 2007, 21:46:03 »
Jag har en service manual på E9/E12 BKP5. Den fungerar även för CKP5 jag har själv plockat ut motor på en E9CKP5 efter denna anvisning.Det som skiljer är ION modulen. File är 12 Mb PDF!!! Det är inte så svårt som det ser ut att vara. Det är bara att ta det lugnt när man gör det. Någon som vill ha denna?


Ja tack snälla .. har en 12ckp5 dock inga missljud efter 2.5 års drift men peppar peppar.
Kollade förra helgen och rengjorde flänsarna i innerdelen med tandborste och damsugare. Vilken skillnad, för nu går fläkten på mycket lägre varv.
Den var ju tätt av dam/skit/ flott vad vet jag, minst 50%.

Ledsen värmedoktorn jag inte visste det om storleken på filer typ. Så erkänn, storlek har betydelse.


Jag kan skicka service manualen till dig om du gör din mail synlig. Den visad bara hur man tar ut motorn inte själva lagerbytet. Men kan du hålla i en lödkolv och är lite tekniskt kunnig så löser du lagerbytet utan problem

Mvh, Jörgen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!