0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Har funderat runt en del om olika sätt att få ett bättre värmesystem. För närvande finns 30 år gammal CTC 265B oljepanna med fristående elpatron.Vad jag förstått så blir en luft-vatten anläggning mest lönsam då man inte behöver gå ut med mer än 50-55 grader till värmeelementen. Jag har raddar av vanlig tvårörstyp, men för att få riktigt varmt är jag tvungen att vrida upp elpatronens utgående temperatur till 65-70 grader.Knappast någon mening i att tänka på luft-vatten pump då eller?
Holger!Har du termostatventiler på raddarna?1) Tag bort allihop2) Kolla att alla stiften rör sig lätt när du trycker på dem3) Ställ ner panntemp till 40°C4) Kör några dagar och kolla5) Finjustera sedan panntempOm du kan klara huset varmt med 35-40° raddtemp och det är +5-10°C ute skall nog en VP funka. Har du tur och har runt 0°C ute och du klarar dig med 50°C, helst litet mindra, köp en VP.Under alla förhållanden skall du ha shuntpaket, men om du kommer att byta pannan också så ingår det kanske i helheten. Mät först.