0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har förstått att en del tycker att man ska köra med öppna spjäll på raddarna och köra ut bara så varmt vatten som behövs, detta ska visst ge bästa COP. Eftersom jag använder VP även till tappvarmvatten vill jag att VP ska leverera så varmt vatten som möjligt. VP stänger av först när returen kommit upp till 48 ºC. Jag shuntar ut ca 40 gr till raddarna, diffen mellan fram och retur ligger på ca 6 ºC. Är det så illa att ha maximalt varmt vatten i pannan och köra med termostater på raddarna??
HejVarför inte använda både termostater och s.k. flytande kondensering.Vid flytande kondensering kommer ju värmen ut i golvet att variera upp och ner och det som bestämmer värmen är ju ett medeltal av denna variation vilket ju en termostat skulle jämna ut på en medelnivå.Om du då har en extra volym vatten och höjer dess temperatur lagom mycket över den temperatur som du shuntar ut till termostaterna så bestämmer den skillnaden antal starter och du låter den topp temperaturen styras flytande beroende på ute-temperaturen.Jag kan inte se att det skulle innebära så stora förluster och alla knäppningarna borde försvinna.Jag undrar om det finns en styr-utrustning som skulle klara detta fast å andra sidan det kan inte vara speciellt svårt att göra en sådan.Är det någon som förstod detta ?MVHMesser
OK att COP kanske inte blir lika hög som vid flytande kondensering men tappvarmvatten vill man ju också gärna ha. Alternativet är ju att köra flytande kondensering på uppvärmningen och värma tappvarmvatten med en varmvattenberedare. Frågan är vilket som blir billigast, vad tror ni??