Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det så illa med termostater??  (läst 3104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
Är det så illa med termostater??
« skrivet: 21 december 2006, 23:04:55 »
Jag har förstått att en del tycker att man ska köra med öppna spjäll på raddarna och köra ut bara så varmt vatten som behövs, detta ska visst ge bästa COP. Eftersom jag använder VP även till tappvarmvatten vill jag att VP ska leverera så varmt vatten som möjligt. VP stänger av först när returen kommit upp till 48 ºC. Jag shuntar ut ca 40 gr till raddarna, diffen mellan fram och retur ligger på ca 6 ºC. Är det så illa att ha maximalt varmt vatten i pannan och köra med termostater på raddarna??
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36135
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det så illa med termostater??
« Svar #1 skrivet: 22 december 2006, 07:34:08 »
Du får nog räkna med 20-30% lägre verkningsgrad med fast kondensering jämfört med flytande under den tid du inte BEHÖVER värma tappvarmvatten, så visst, på årsbasis förlorar du nog ett par tusen kWh på att köra fast kondensering mot pannan. (mellan tummen och pekfingret)

Frågan är dock om det lönar sig att sätta in en växelventil som styr det hela, det blir till att plocka fram miniräknarn och räkna på det hela.  b00k
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Är det så illa med termostater??
« Svar #2 skrivet: 22 december 2006, 08:57:48 »
Hej

Varför inte använda både termostater och s.k. flytande kondensering.

Vid flytande kondensering kommer ju värmen ut i golvet att variera upp och ner och det som bestämmer värmen är ju ett medeltal av denna variation vilket ju en termostat skulle jämna ut på en medelnivå.
Om du då har en extra volym vatten och höjer dess temperatur lagom mycket över den temperatur som du shuntar ut till termostaterna så bestämmer den skillnaden antal starter och du låter den topp temperaturen styras flytande beroende på ute-temperaturen.
Jag kan inte se att det skulle innebära så stora förluster och alla knäppningarna borde försvinna.

Jag undrar om det finns en styr-utrustning som skulle klara detta fast å andra sidan det kan inte vara speciellt svårt att göra en sådan.

Är det någon som förstod detta ?

MVH
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30681
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det så illa med termostater??
« Svar #3 skrivet: 22 december 2006, 09:35:46 »
Jag har förstått att en del tycker att man ska köra med öppna spjäll på raddarna och köra ut bara så varmt vatten som behövs, detta ska visst ge bästa COP. Eftersom jag använder VP även till tappvarmvatten vill jag att VP ska leverera så varmt vatten som möjligt. VP stänger av först när returen kommit upp till 48 ºC. Jag shuntar ut ca 40 gr till raddarna, diffen mellan fram och retur ligger på ca 6 ºC. Är det så illa att ha maximalt varmt vatten i pannan och köra med termostater på raddarna??

I ditt fall så funkar det väl med radiatortermostater, det man ska undvika med shuntat system är on/off termostater som brukar finnas till golvvärme, man kan då få plötsliga effektuttag om alla termostater öppnar samtidigt som gör att VP tillfälligt inte orkar hålla tempen i pannan uppe utan får då en del eltillskott.

Hej

Varför inte använda både termostater och s.k. flytande kondensering.

Vid flytande kondensering kommer ju värmen ut i golvet att variera upp och ner och det som bestämmer värmen är ju ett medeltal av denna variation vilket ju en termostat skulle jämna ut på en medelnivå.
Om du då har en extra volym vatten och höjer dess temperatur lagom mycket över den temperatur som du shuntar ut till termostaterna så bestämmer den skillnaden antal starter och du låter den topp temperaturen styras flytande beroende på ute-temperaturen.
Jag kan inte se att det skulle innebära så stora förluster och alla knäppningarna borde försvinna.

Jag undrar om det finns en styr-utrustning som skulle klara detta fast å andra sidan det kan inte vara speciellt svårt att göra en sådan.

Är det någon som förstod detta ?

MVH
Messer

Jag antar att du menar att man kör VP:n mot en acktank (ej VVB) vars temperatur styrs av utetempen och vatten shuntas från denna till värmesystemet? Denna lösning har jag sett att några kör med, men problemet är fortfarande att COP blir lite lägre då VP:ns kondenseringstemp måste vara lite högre än framledningstemp till radiatorerna. Men funkar det gör det, framledningsgivaren kan då placeras i ett dykrör på acktanken.
« Senast ändrad: 22 december 2006, 09:38:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Är det så illa med termostater??
« Svar #4 skrivet: 23 december 2006, 12:01:21 »
OK att COP kanske inte blir lika hög som vid flytande kondensering men tappvarmvatten vill man ju också gärna ha. Alternativet är ju att köra flytande kondensering på uppvärmningen och värma tappvarmvatten med en varmvattenberedare. Frågan är vilket som blir billigast, vad tror ni??
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Är det så illa med termostater??
« Svar #5 skrivet: 23 december 2006, 13:53:15 »
Nä nu börjar jag tvivla på hur det ska sparas  :) För skulle jag genom att göra som det sägs här, så skulle min förbrukning hamna under en bit under 5000kWh/år inkl vv kanske ner mot 4000 kWh/år å det tvivlar jag på. Lägg därtill mina solfångare, å dra av ytterligare kWh, så ser det ut att bli alldeles galet  ;D

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30681
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det så illa med termostater??
« Svar #6 skrivet: 23 december 2006, 16:09:52 »
OK att COP kanske inte blir lika hög som vid flytande kondensering men tappvarmvatten vill man ju också gärna ha. Alternativet är ju att köra flytande kondensering på uppvärmningen och värma tappvarmvatten med en varmvattenberedare. Frågan är vilket som blir billigast, vad tror ni??

Jag tror man måste räkna på det, har man mycket värmebehov och litet VV-behov så är kanske flytande kondensering + extern VVB bäst, medan fast kondensering är mer ekonomiskt om värmebehovet är litet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!